Запис Детальніше

ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL BASIS OF THE INTRODUCTION OF ELECTRONIC DOCUMENT MANAGEMENT IN RESEARCH INSTITUTIONS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL BASIS OF THE INTRODUCTION OF ELECTRONIC DOCUMENT MANAGEMENT IN RESEARCH INSTITUTIONS
ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ВНЕДРЕНИЯ ЭЛЕКТРОННОГО ДОКУМЕНТООБОРОТА В НАУЧНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ДОКУМЕНТООБІГУ В НАУКОВИХ УСТАНОВАХ
 
Creator Tukalo, Serhiy M.
 
Subject document management system; life cycle; developer; user; organizational and pedagogical conditions; model; non-formal education
система электронного документооборота; жизненный цикл; разработчик; пользователь; организационно-педагогические условия; модель; неформальное образование
система електронного документообігу; життєвий цикл; розробник; користувач; організаційно-педагогічні умови; модель; неформальна освіта
 
Description This paper is devoted to the implementation of electronic document management (EDM) in research institutions as a part of the e-government in Ukraine. Process of EDM implementation in state institutions is analysed. Two aspects of EDM implementation are emphasized: EDM implementation as information system and users’ readiness to implement the EDM into pedagogical process organized at the non-formal level of the adult education. The organizational and pedagogical principles are considered as the organizational support and pedagogical conditions to form user’s willingness to implement EDM. The organizational and pedagogical model for EDM implementation is proposed. The typical life cycle model of EDM is supplemented by organizational and pedagogical model for EDM implementation, proposed in the paper.
Рассматривается проблема внедрения системы электронного документооборота (СЭД) в научных учреждениях как фактор электронного управления в Украине. Освещены особенности внедрения СЭД в государственных научных учреждениях. Выделены два аспекта внедрения: внедрение электронного документооборота как информационной системы и формирование готовности пользователей к внедрению в педагогический процесс, организованный на уровне неформального образования взрослых. Описаны организационно-педагогические основы внедрения в виде организационного обеспечения и организационно-педагогических условий готовности пользователей к внедрению. Изложено разработанную автором организационно-педагогическую модель внедрения СЭД. Типовая модель жизненного цикла СЭД дополнена организационно-педагогической моделью внедрения.
Розглядається проблема впровадження системи електронного документообігу (СЕД) в наукових установах як чинник електронного урядування в Україні. Висвітлено особливості впровадження СЕД в держаних наукових установах. Виокремлено два аспекти впровадження: впровадження електронного документообігу як інформаційної системи та формування готовності користувачів до впровадження як педагогічний процес, організований на рівні неформальної освіти дорослих. Описано організаційно-педагогічні засади впровадження у вигляді організаційного забезпечення та організаційно-педагогічних умов готовності користувачів до впровадження. Подано розроблену автором організаційно-педагогічну модель впровадження СЕД. Типову модель життєвого циклу СЕД доповнено організаційно-педагогічною моделлю впровадження.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2013-10-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/870
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 37, No 5 (2013); 147-165
Информационные технологии и средства обучения; Vol 37, No 5 (2013); 147-165
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 147-165
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 37, No 5 (2013); 147-165
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/870/673
 
Rights Copyright (c) 2013 Serhiy M. Tukalo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0