Запис Детальніше

Готовність педагогічних працівників до стандартизації підготовки молодших спеціалістів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712428/
 
Title Готовність педагогічних працівників до стандартизації підготовки молодших спеціалістів
Readiness of pedagogical workers to standardize training of junior specialists
Готовность педагогических работников к стандартизации подготовки младших специалистов
 
Creator Пащенко, Т.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
69 Building (construction) trade. Building materials. Building practice and procedure
 
Description У статті розглядаються компоненти готовності педагогічних працівників до стандартизації підготовки молодших спеціалістів: мотиваційний, особистісний, когнітивний, діяльнісний. Метою статті є обґрунтування структури готовності педагогів до стандартизації на компетентнісній основі професійної освіти молодших спеціалістів у коледжах і технікумах. Наводяться дані щодо сформованості рівнів готовності до стандартизації підготовки молодших спеціалістів у викладачів коледжів і технікумів аграрної, будівельної, машинобудівної галузі.
В статье рассматриваются компоненты готовности педагогов к стандартизации подготовки младших специалистов: мотивационный, личностный, когнитивный, деятельностный. Целью статьи является обоснование структуры готовности педагогов к стандартизации на компетентностный основе профессионального образования младших специалистов в колледжах и техникумах. Приводятся данные по сформированности уровней готовности к стандартизации подготовки младших специалистов в преподавателей колледжей и техникумов аграрной, строительной, машиностроительной отрасли.
The article examines the components of teachers' readiness to standardize the training of junior specialists: motivational, personal, cognitive, activity.
Introduction - In the pedagogical science the readiness of teachers of vocational training to standardize vocational education of junior specialists in colleges and technical schools is not sufficiently studied.
Purpose - The purpose of the article is to substantiate the structure of teachers' readiness for standardization on the competence basis of professional education of junior specialists in colleges and technical schools.
Methods - a diagnostic tool for determining the levels of preparedness of teachers for the standardization of training junior specialists in colleges and technical schools: questionnaires, questionnaires adapted to the conditions of the study, standardized and projective tests.
Results - data on the formation of readiness levels for the standardization of training of junior specialists in the teachers of colleges and technical schools of the agrarian, construction and engineering industries are given.
Originality - In the course of the study, it was specified: the criteria and corresponding indicators of the readiness of the teacher to be standardized for the training of junior specialists in colleges and technical schools; on the basis of the analysis of qualitative and quantitative manifestations, four levels are distinguished: low, medium, sufficient, high.
Conclusion - a high level of readiness for the standardization of education on a competent basis is formed in a very limited circle of teachers, demonstrates the need for organizing special work for its purposeful formation. In particular, the actual directions of the solution of this problem are the training of teachers in the process of raising the pedagogical qualification and training of students - future teachers.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712428/1/%D0%9F%D0%B0%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%93%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20doc.pdf
- Пащенко, Т.М. (orcid.org/0000-0002-7629-7870 <http://orcid.org/0000-0002-7629-7870>) (2018) Readiness of pedagogical workers to standardize training of junior specialists Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, 2 (37). pp. 10-16. ISSN 2410-0897