Запис Детальніше

Зв’язок між толерантністю освітнього персоналу та рівнем соціальної напруженості в освітніх організаціях

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712374/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-1/vipusk-49-u-m-2018
 
Title Зв’язок між толерантністю освітнього персоналу та рівнем соціальної напруженості в освітніх організаціях
The relationship between teaching staff's tolerance and the levels of social tension in educational organizations
 
Creator Карамушка, Л.М.
Терещенко, К.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто зв’язок між толерантністю освітнього персоналу та рівнем соціальної напруженості в закладах освіти. Представлено результати емпіричного дослідження рівнів розвитку основних видів толерантності освітнього персоналу, а також основних видів й індексу соціальної напруженості закладів освіти. Проаналізовано зв’язок основних видів толерантності освітнього персоналу із видами й індексом соціальної напруженості закладів освіти. Встановлено негативний зв’язок міжособистісної та міжпоколінної толерантності освітнього персоналу з більшістю видів соціальної напруженості та індексом соціальної напруженості освітніх організацій.
The article deals with the relationship between the teaching staff's tolerance and the levels of social tension in educational institutions. The author presents the results of the empirical study into the levels of the main types of teaching staff's tolerance and the main types and index of social tension in educational institutions.
High levels of social tension in educational institutions were found on such measures organizational social tension as society-related socio-economic work conditions, organizational and psychological work conditions and occupational health and work-life balance.
The author discusses the relationship between the main types of teaching staff's tolerance and the types and index of social tension in educational institutions. The teaching staff's interpersonal and intergenerational tolerance was shown to negatively correlate with the majority of types and index of social tension in educational organizations.
It was also found that some types of high significant social tension in educational organizations were associated with the teaching staff's high tolerance to political and economic problems and low tolerance to the problems of interpersonal, intergenerational, gender, intercultural, interconfessional, professional and managerial interactions.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712374/1/Kar_Ter_49.pdf
- Карамушка, Л.М. and Терещенко, К.В. (2018) The relationship between teaching staff's tolerance and the levels of social tension in educational organizations Актуальні проблеми психології, 49 (1). pp. 21-26. ISSN 2072-4772