Запис Детальніше

Педагогічні технології профільного навчання: варіативність та особливості в умовах нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712587/
 
Title Педагогічні технології профільного навчання: варіативність та особливості в умовах нової української школи
Pedagogical technologies of professional education: variativity and peculiarities in the conditions of the new ukrainian school
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті аналізуються особливості впровадження педагогічних технологій профільного навчання у закладах загальної середньої освіти. Проаналізовано сучасний зарубіжний досвід, державні документи з освіти, основні позиції нової української школи, напрацювання українських дидактів з профільного навчання. Виокремлено напрацювання наукових співробітників відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України з проблеми педагогічних технологій в умовах профільної школи та можливості їх адаптації до реалій нової української школи. Доведено, що саме варіативна складова зумовлює ту адаптивність змісту предметів гуманітарного циклу, яка необхідна для забезпечення формування ключових компетентностей, соціалізації учнів, їх професійного самовизначення.
The article analyzes the peculiarities of introduction of the pedagogical technologies of profile education in general educational institutions. The possibilities of realization of variability of pedagogical technologies of profile training on the material of humanitarian subjects are considered.
The author analyzes modern state documents on education, including project documents in the framework of the modernization of school education. In particular, it is emphasized that the Project of the concept of profile education in high school (2017) is aimed at the fullest satisfaction and development of cognitive interests, inclinations and abilities of pupils, their educational needs, due to the orientation on the future profession and the implementation of further life plans. The main positions of the project «New Ukrainian School» are considered, including the model of the graduate, components of the formula of the new Ukrainian school (2018). The work of Ukrainian didactics on profile education is analyzed. The main definitions of key concepts are given: profile education, a new Ukrainian school, variability, integration of learning. The experience of the staff of the didactics department on the problem of pedagogical technologies in the conditions of the profile school and the possibilities of their adaptation for the new Ukrainian school are distinguished. It is emphasized that profile education should be based on the possibilities of new teaching technologies adapted for its needs and taking into account the peculiarities of the variational approach to the application of pedagogical technologies. It is proved that it is the variational component that determines the adaptability of the contents of the subjects of the humanitarian cycle, which is necessary to ensure the formation of key competencies, pupils’ socialization, and their professional self-determination.
It is concluded that the appropriate pedagogical technologies, in particular technologies for humanitarian (philological) orientation, including the technologies of preparation for external independent evaluation in Ukrainian literature, should become the foundation for innovative transformations in education.
 
Publisher ПолтНТУ імені Юрія Кондратюка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712587/1/BOV_Polt18.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (2018) Pedagogical technologies of professional education: variativity and peculiarities in the conditions of the new ukrainian school Гуманітарний вісник Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка (3). pp. 67-75. ISSN 2521-1579