Запис Детальніше

Stages of Conceptualization and Formalization in the Design of the Model of the Neuro-Fuzzy Expert System of Professional Selection of Pupils

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712761/
http://ceur-ws.org/Vol-2257
 
Title Stages of Conceptualization and Formalization in the Design of the Model of the Neuro-Fuzzy Expert System of Professional Selection of Pupils
Етапи концептуалізації та формалізації при розробці моделі нейро-нечіткої експертної системи професійного відбору учнів
 
Creator Buyak, B.B.
Tsidylo, I.M.
Repskyi, V.I.
Lyalyuk, V.P.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article describes the problem of designing a neuro-fuzzy expert system of professional selection at the stages of conceptualization and formalization, which involves the definition of concepts, relationships and management mechanisms necessary to describe the solution of problems in the chosen subject field. The structural model of the decision making system for determining the professional selection of students for training in IT specialties is substantiated. Three subsystems are proposed as structural components for studying: psychological peculiarities, personal qualities, factual knowledge, abilities and skills of students. The quality of the system’s operation is determined by the use of various techniques for acquiring knowledge on the basis of which the knowledge base of the neuro-fuzzy system and the combination of the use of fuzzy and stochastic data will be formed.
У статті розглядається проблема проектування нейро-нечіткої експертної системи професійного вибору на етапах концептуалізації та формалізації, яка передбачає визначення понять, взаємозв'язків та механізмів управління, необхідних для опису рішення задач у вибраній предметній області. Обґрунтовано структурну модель системи прийняття рішень для визначення професійного відбору студентів для підготовки фахівців з інформаційних технологій. У якості структурних компонентів для вивчення пропонуються три підсистеми: психологічні особливості, особисті якості, фактичні знання, вміння та навички учнів. Якість роботи системи визначається використанням різних методів отримання знань, на основі яких буде формуватися база знань нейро-нечіткої системи та комбінація використання нечітких та стохастичних даних.
 
Publisher CEUR-WS.org
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712761/1/paper13.pdf
- Buyak, B.B. (orcid.org/0000-0003-1496-7573 <http://orcid.org/0000-0003-1496-7573>), Tsidylo, I.M. (orcid.org/0000-0002-0202-348X <http://orcid.org/0000-0002-0202-348X>), Repskyi, V.I. (orcid.org/0000-0003-4297-5335 <http://orcid.org/0000-0003-4297-5335>) and Lyalyuk, V.P. (orcid.org/0000-0001-7793-1397 <http://orcid.org/0000-0001-7793-1397>) (2018) Stages of Conceptualization and Formalization in the Design of the Model of the Neuro-Fuzzy Expert System of Professional Selection of Pupils Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 112-121. ISSN 1613-0073