Запис Детальніше

Using ICT as the Tools of Forming the Senior Pupils’ Research Competencies in the Profile Chemistry Learning of Elective Course “Basics of Quantitative Chemical Analysis”

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712762/
http://ceur-ws.org/Vol-2257/
 
Title Using ICT as the Tools of Forming the Senior Pupils’ Research Competencies in the Profile Chemistry Learning of Elective Course “Basics of Quantitative Chemical Analysis”
Використання ІКТ як засобів формування дослідницьких компетентностей старших школярів у профільному навчанні хімії на факультативному курсі "Основи кількісного хімічного аналізу"
 
Creator Nechypurenko, Pavlo P.
Soloviev, V.N.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
54 Chemistry.
 
Description Aims of the study: to substantiate possibilities of the research competencies formation among senior pupils in terms of profile Chemistry learning by means of practical using information and communication technology while accomplishing an elective course “Basics of quantitative chemical analysis”. This research considers the influence of various ICT tools on the formation of individual study and research competencies, in particular the system components of the research competencies among senior pupils in terms of profile Chemistry learning and the methods of their practical applying while accomplishing an elective course “Basics of quantitative chemical analysis”. Object of the study: ICT tools for Chemistry learning. Subject of the study: ICT tools of research competencies formation among senior pupils in terms of profile Chemistry learning. Methods of the study: reviewing and analyzing scientific publications, expert evaluation, summarizing pedagogical experience. Results of the study: the system of research competencies formation among senior pupils is effectively provided by the correct selection of ICT tools and conditions of their applying for the certain research competence formation, which embodies system components. Our research confirms the idea that the most ICT tools are to be leading in the development of research competencies among senior pupils in profile Chemistry learning. They are successfully tested by means of their applying in the process of studying the elective course “Basics of Quantitative Chemical Analysis”. They show the high effectiveness. Our study confirms that virtual chemical laboratories are the most universal and influential tools of forming the research competencies among senior pupils in profile Chemistry learning.
Цілі дослідження: обґрунтувати можливості використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій для формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії на прикладі їх практичного використання у вивченні факультативного курсу «Основи кількісного хімічного аналізу». Розглядається вплив різних засобів ІКТ на формування окремих дослідницьких компетентностей – складових системи дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії та методика їх практичного застосування у межах факультативного курсу «Основи кількісного хімічного аналізу». Об'єкт дослідження: засоби ІКТ підтримки навчання хімії. Предмет дослідження: засобі ІКТ формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії. Методи дослідження: огляд та аналіз наукових публікацій, експертне оцінювання, узагальнення педагогічного досвіду. Результати дослідження: формування системи дослідницьких компетентностей старшокласників є ефективним за умови правильного добору засобів ІКТ та умов їх застосування для формування кожної із дослідницьких компетентностей – складових системи. Більшість засобів ІКТ, що є провідними у формуванні дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії, пройшли апробацію шляхом їх використання у процесі вивчення факультативного курсу «Основи кількісного хімічного аналізу», що надало можливість довести ефективність їх застосування. Найбільш універсальним та впливовим засобом формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії визнано віртуальні хімічні лабораторії.
 
Publisher CEUR-WS.org
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712762/1/paper01.pdf
- Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>) and Soloviev, V.N. (orcid.org/0000-0002-4945-202X <http://orcid.org/0000-0002-4945-202X>) (2018) Using ICT as the Tools of Forming the Senior Pupils’ Research Competencies in the Profile Chemistry Learning of Elective Course “Basics of Quantitative Chemical Analysis” Proceedings of the 1st International Workshop on Augmented Reality in Education Kryvyi Rih, Ukraine, October 2, 2018 (2257). pp. 1-14. ISSN 1613-0073