Запис Детальніше

Гра як соціально-психологічний чинник економічної соціалізації сімей з дітьми дошкільного віку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712767/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-1/vipusk-48-u-m-2018
 
Title Гра як соціально-психологічний чинник економічної соціалізації сімей з дітьми дошкільного віку
Play as a socio-psychological factor in the economic socialization of families with children of preschool age
 
Creator Мельничук, Т.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
33 Economics. Economic science
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description Стаття присвячена дослідженню становлення основ економічної соціалізації молодих сімей з дітьми дошкільного віку. Виявлено та проаналізовано соціально-психологічні чинники формування у дошкільнят початкових економічних уявлень та знань, виокремлені базові критерії економічної соціалізації дітей у середовищі сім'ї. Розкрито важливість ігрових практик в процесі економічної соціалізації дітей. Проаналізовано роль батьківської сім'ї як первинної інституції економічної соціалізації дитини, що формує у неї основи економічної свідомості та сприяє трансформації отриманих знань у доросле життя. Окреслено особливості забезпечення економічної соціалізації дітей дошкільного віку засобами гри в сімейному середовищі. Розглянуто можливості застосування та поєднання пізнавальних, теоретичних і практичних компонентів навчання з економічними знаннями в процесі виховання дітей у сім'ї.
Статья посвящена исследованию становления основ экономической социализации молодых семей с детьми дошкольного возраста. Выявлены и проанализированы социально-психологические факторы формирования у детей начальных экономических представлений и знаний, выделены базовые критерии экономической социализации детей в семье. Раскрыта важность игровых практик для экономической социализации детей. Проанализирована роль родительской семьи как первичного института экономической социализации ребенка, которая формирует у него основы экономического сознания и способствует трансформации полученных знаний во взрослую жизнь. Определены особенности обеспечения экономической социализации детей дошкольного возраста средствами игры в семейной среде. Рассмотрены возможности применения и сочетание познавательных, теоретических и практических компонентов обучения с экономическими знаниями в процессе воспитания детей в семье.
The article deals with the basics of preschool children's economic socialization in families. The author discusses
economic socialization of preschool children by means of games in the family environment, the advantages of combining
cognitive, theoretical and practical teaching with economic teaching in the family and the role of the parent's family in children‘s'economic socialization and economic consciousness formation. The author analyzes the socio-psychological factors in children's early economic ideas and knowledge, the basic criteria for children's economic family socialization as well as the types of their economic socialization.
A child is surrounded by the economic life since the first years of his/her life full of complex economic concepts and processes.
That is why the main objectives of children's economic socialization and education are familiarizing them with the basics of economics and socio-economic behaviors and the development of personal qualities necessary for successful economic activity.
The play is one of the best practices of children's economic socialization that lays the foundations of their economic culture. Play
promotes preschoolers' mental activities, deepens their knowledge of the basic economic concepts and improves their attention and thinking, which will allow them to act as economic agents in the future. The earlier economic education, the more conscious and rational are peoples' actions. Thus, children's assimilation of the foundations of economic culture and the acquisition of the
experience of economic socialization in parental families contributes to the successful economic socialization of the younger generation.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712767/1/%D0%93%D1%80%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%20%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%20%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%B9%20%D0%B7%20%D0%B4%D1%96%D1%82%D1%8C%D0%BC%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B2%D1%96%D0%BA%D1%83.pdf
- Мельничук, Т.І. (orcid.org/0000-0002-5205-9958 <http://orcid.org/0000-0002-5205-9958>) (2018) Play as a socio-psychological factor in the economic socialization of families with children of preschool age Актуальні проблеми психології, 48 (1). pp. 32-38. ISSN 2072-4772