Запис Детальніше

The Individualization of Education in Secondary School of Ukraine and Pedagogical Psychology (the second half of the XXth century)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712502/
 
Title The Individualization of Education in Secondary School of Ukraine and Pedagogical Psychology (the second half of the XXth century)
Індивідуалізація освіти в середній школі України та педагогічна психологія (друга половина ХХ ст.)
Индивидуализация образования в средней школе Украины и педагогической психологии (вторая половина XX века)
 
Creator Dichek, N.P.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description In the context of the introduction in the second half of the XXth century the process of the individualization of teaching in secondary school a little-studied aspect is revealed – the contribution to this process of Ukrainian psychologists. The main directions of their research, methods and results of scientific experiments in the field of pedagogical psychology, psychology of personality, social psychology aimed to individualizing education (studying memory, individual differences in mental activity, creativity of students, their interests and abilities, identifying and developing giftedness and creative thinking, introducing the differentiation in education in primary school, the organization of psychological service in secondary school) are outlined. The analysis of such kind of Ukrainian scientists’ studies testified the expansion in the early 1990s of the spectrum of their work in the direction of ensuring the realization of individual needs and interests of schoolchildren. It was proved the gradual formation during the 1980s of a basis for establishing the paradigm of a personality-oriented education, which became one of the most important directions of the educational policy of independent Ukraine.
У контексті висвітлення впровадження індивідуалізації у навчальний процес української школи розкрито малодосліджений аспект – здійснений українськими психологами у другій половині ХХ ст. внесок у розвиток цього процес.
Окреслено провідні напрями, методи й результати їхніх досліджень у галузі педагогічної психології, психології особистості, соціальної психології, що стосувалися індивідуалізації навчання (вивчення пам’яті, індивідуальних відмінностей розумової діяльності, творчого потенціалу учнів, їхніх інтересів і здібностей, врахування мотивів навчальної діяльності, виявлення і розвиток обдарованості і творчого мислення, впровадження диференціації у навчання в початковій школі, організація психологічної служби у середній загальноосвітній школі). Аналіз психолого-педагогічного доробку українських науковців засвідчив розширення спектру їхніх досліджень у напрямі забезпечення реалізації індивідуальних навчальних потреб й інтересів школярів, що доводить поступове формування, особливо у 1980-ті роки, підґрунтя для встановлення у 1990-ті роки парадигми особистісно орієнтованої освіти, як одного з ключових напрямів освітньої політики у незалежній Україні.
В контексте освещения внедрения индивидуализации в учебный процесс украинской школы раскрыт малоисследованный аспект – вклад в развитие этого процесса, осуществленный украинскими психологами во второй половине ХХ в.
Определены главные направления, методы и результаты исследований украинских ученых в области педагогической психологии, психологии личности, социальной психологии, касающиеся индивидуализации обучения (изучение памяти, индивидуальных различий умственной деятельности, творческого потенциала учащихся, их интересов и способностей, учет мотивов учебной деятельности, выявление и развитие одаренности и творческого мышления, внедрение дифференциации в обучение в начальной школе, организация психологической службы в средней общеобразовательной школе). Анализ психолого-педагогического наследия украинских ученых показал расширение спектра их исследований в направлении обеспечения реализации индивидуальных учебных потребностей и интересов школьников. Доказано постепенное формирование, особенно в 1980-е годы, основ для установления в 1990-е годы парадигмы личностно ориентированного образования как одного из ключевых направлений образовательной политики независимой Украины.
 
Publisher National Academy of Educational Sciences of Ukraine
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712502/2/2DICHEK%20N..pdf
- Dichek, N.P. (2018) The Individualization of Education in Secondary School of Ukraine and Pedagogical Psychology (the second half of the XXth century) Education: Modern Discourses (1). pp. 32-41. ISSN 2617-3107 (Print), 2617-7811 (Online)