Запис Детальніше

Дидактико-методичний аналіз чинної навчальної програми з «Трудового навчання» для основної школи: ризики впровадження

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712560/
http://lib.vippo.org.ua/periodyka.php?book=8738
 
Title Дидактико-методичний аналіз чинної навчальної програми з «Трудового навчання» для основної школи: ризики впровадження
Didactic and methodological analysis of current educational program for "labor education" for the basic school
 
Creator Мачача, Тетяна Святославівна
Юрженко, В.В.
Стрижова, Тетяна Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкриваються ризики для розвитку освітньої галузі «Технології» чинної навчальної програми з трудового навчання для 5–9 класів, яка впроваджена в загальноосвітні навчальні заклади України в 2017–2018 навчальному році.
Аналізується відображення змісту трудового навчання в чинній навчальній програмі, її структура та компетентнісний потенціал. В основу її критичного осмислення покладені історичні приклади використання предметної системи Отто Саломона і врахування невдалих спроб реалізації об’єктно-явищної парадигми комплексного методу навчання у 20-ті роки минулого століття й у наш час.
Спираючись на науково-теоретичні й методичні позиції розглядаються комплексні проблеми реформування змісту технологічної освіти, проблема відсутності загальнодидактичних і предметних дидактичних принципів змістового наповнення у зазначеній вище чинній програмі, руйнівний характер впровадження невивірених рішень, порушення процедури впровадження нового змісту в педагогічну практику, пропонуються шляхи вирішення визначених проблем.
The article reveals the problems of the process of development and implementation of a new, already valid curriculum on labor education for 5-9 classes, which is fully implemented in the general educational institutions of Ukraine in the 2017-2018 academic year. On the basis of scientific analysis, the causes and consequences of neglect of the current program, its threats for the development of the educational branch "Technologies" are determined.
The reflection of the content of labor training in the current curriculum, its structure and competence potential, shortcomings that were evident even during its development and have already appeared in the process of its introduction into pedagogical practice are scientifically balanced and consistently analyzed. Reviews of scientists, pedagogues-practitioners, methodological associations of labor training teachers, parents, and the public, which are published at conferences, in scientific articles, mass media, as well as in social networks are analyzed.
The critical comprehension of the current curriculum for labor training for 5-9 classes is based on historical examples of the use of the objective system of Otto Salomon and the unsuccessful attempts to implement the object phenomenal paradigm of a complex teaching method in the 20 years of the last century and nowadays.
Relying on the scientific, theoretical and methodological positions, the complex problems of reforming the content of technological education are considered, as well as the problem of the lack of general didactic and substantive didactic principles of content in the current program, the destructive nature of the implementation of unverified decisions, violations of the procedure of introducing new content into pedagogical practice, and ways of solving certain problems are proposed.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712560/1/%2B%2B%2B%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Мачача, Тетяна Святославівна, Юрженко, В.В. and Стрижова, Тетяна Володимирівна (2018) Didactic and methodological analysis of current educational program for "labor education" for the basic school Трудова підготовка в рідній школі (2).