Запис Детальніше

Transformative learning strategies in teaching adults foreign languages

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Transformative learning strategies in teaching adults foreign languages
 
Creator Honcharova-Ilina, T. O.
 
Subject transformative learning
heutagogy
personalization
teaching adults
continuing education
трансформаційне навчання
хьютагогіка
персоналізація
навчання дорослих
безперервна освіта
374.81:159.92
 
Description The article is devoted to the theory of transformative learning in regard to teaching adults foreign languages and within the framework of continuing education under modern conditions. It is stated that transformative learning theory considers the process
of “perspective transformation” as having three dimensions: psychological (changes in understanding of the self), convictional (revision of belief systems), and behavioral (changes in lifestyle). Transformative learning refers to those learning experiences that
cause a shift in an individual’s perspective. The main concepts and strategies of transformative learning are discussed; the notions of heutagogy and personalization are outlined. It was found that heutagogy is most commonly understood as the strategy of self-determined learning, while personalization in the context of transformative learning is seen as applying different approaches to different learners depending on their strengths and interests while achieving a common goal. The conditions of cognitive perspective
transformation are described. The ways of fostering transformative learning, such as relationships, critical reflection, direct and active experience, discourse, and their possible implementation in teaching adults foreign languages are proposed including specific
techniques and methods. The article considers the roles of educator, which is considered as a “delicate mediator”, and student as a socially active critical agent of the learning process and the essence of knowledge and its achievement from the point of view
of transformative learning. It is argued that knowledge is in deep connections with social, cultural, historical and psychological context; the learners achieve a self-developing system and are engaged in social and intellectual interaction.
Стаття присвячена теорії трансформаційного навчання щодо навчання дорослих іноземних мов у рамках безперервної освіти в сучасних умовах. Стверджується, що теорія трансформаційного навчання розглядає процес «перспективної трансформації» як такий, що має три виміри: психологічний (зміни в розумінні себе), сфери переконань (перегляд систем переконань) і поведінковий (зміни в способі життя). Трансформативне навчання належить до тих навчальних переживань, які викликають зрушення в перспективі особистості. Обговорюються основні концепції і стратегії трансформаційного навчання; викладені поняття хьютагогіки і персоналізації. Встановлено, що хьютагогіка найбільш часто розуміється як стратегія навчання, що самовизначається, тоді як персоналізація в контексті трансформаційного навчання розглядається як застосування різних підходів до різних учнів залежно від їхніх сильних сторін та інтересів у процесі досягнення спільної мети. Описано умови трансформації когнітивної перспективи.
Пропонуються способи стимулювання трансформаційного навчання, як-от відносини, критична рефлексія, прямий і активний досвід, дискурс, та їх можлива реалізація в навчанні дорослих іноземним мовам, зокрема, конкретні методи.
У статті розглядаються роль педагога, який визначається як «делікатний посередник», а учень описується як соціально активний критичний учасник навчального процесу, а також сутність знання і його досягнення з погляду трансформаційного навчання. Стверджується, що знання пов’язані із соціальним, культурним, історичним і психологічним контекстом; учні освоюють систему, що розвивається сама, і беруть участь у соціальній та інтелектуальній взаємодії.
 
Date 2019-03-05T12:45:33Z
2019-03-05T12:45:33Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Honcharova-Ilina, T. O. Transformative learning strategies in teaching adults foreign languages / T. O. Honcharova-Ilina // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 60, т. 1. – С. 114-117.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23452
 
Language en
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова