Запис Детальніше

A GROUP OF THE “BLUEBEARD” FAIRYTALE MOTIVES IN A KITSCH CHICK-LIT NOVEL “FIFTY SHADES OF GREY” BY E. L. JAMES

Синопсис: текст, контекст, медіа

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title A GROUP OF THE “BLUEBEARD” FAIRYTALE MOTIVES IN A KITSCH CHICK-LIT NOVEL “FIFTY SHADES OF GREY” BY E. L. JAMES
МОТИВАЦИОННЫЙ КОМПЛЕКС СКАЗКИ «СИНЯЯ БОРОДА» В КИТЧЕВОМ ЧИКЛИТЕ Э. Л. ДЖЕЙМС «ПЯТЬДЕСЯТ ОТТЕНКОВ СЕРОГО»
МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПЛЕКС КАЗКИ «СИНЯ БОРОДА» У КІТЧЕВОМУ ЧІК-ЛІТІ Е. Л. ДЖЕЙМС «П'ЯТДЕСЯТ ВІДТІНКІВ СІРОГО»
 
Creator Dmytriieva, Valeriia
 
Description The major objective of this study is to investigate the erotic bestseller by E. L. James “Fifty shades of grey” as an example of the chick-lit genre. Central to the entire novel the notion of “chick-lit” is a genre of modern postfeministic prose, engaging itself with popular and witty writings about independent young women who most often live in megalopolises, work and look for their love.Drawing upon the peculiarities of its formation we must state that the trilogy “Fifty shades...” is a fanfic on the world-famous saga "Twilight", which is in its turn a paranormal novel. Thus we state that recent trends have led to a proliferation of internet literature, which promotes popularization of mass literature writings, which are well sold. Despite being popular, a bestseller suffers from being secondary. Previous evidence suggests that the novel possesses kitsch characteristics, exploiting excessive emotions that lead to a sadistic relationship.What we can state about the novel is largely based upon Z. Freud’s studies that investigate how the masochistic-sadistic relations function. Thus, a major conflict of the novel can be explained through the interaction of Eros and Thanatos. Sadomasochism is perceived as an act of all-destroying power, which satisfies interests of the modern reader. In this context, love, losing its sublime qualities, embodies individual and social suffering.To conclude with, we can say that like the Bluebeard, the main character of the new novel invites the heroine to get acquainted with his mansion, but unlike the old fairy tale, the 21st century novel offers an immediate initiation into the mystery of the main character. It turns out that if the hero of Charles Perrault punishes for curiosity, the modern tyrant gives punishment as a variant of love. Postmodern world-chaos alters a classical pattern of functioning motives and reinterprets the value of pervasive archetypes in the collective unconscious.
Предпринимая попытку проанализировать современный роман Э. Л. Джеймс «Пятьдесят оттенков серого», мы вынуждены иметь дело с постмодернистским поэтическим кодом, в рамках которого происходит неоднозначное и провокационное истолкование архетипов коллективного бессознательного. В рамках функционирования мотивов и архетипов сказки Шарля Перро, роман «Пятьдесят оттенков серого» рассматривается как история Синей Бороды ХХІ века. Роман выступает как китчевый фанфик и продукт потребления – бестселлер. Анализ данного произведения производится в контексте эротического чиклита, где присутствует переосмысление классических гендерных ролей.
Намагаючись проаналізувати сучасний роман Е. Л. Джеймс «П’ятдесят відтінків сірого», ми змушені мати справу з постмодерністським поетичним кодом, в межах якого відбувається неоднозначне і провокаційне тлумачення архетипів колективного несвідомого. У межах функціонування мотивів і архетипів казки Шарля Перро роман «П’ятдесят відтінків сірого» розглядається як історія Синьої Бороди ХХІ століття. Роман виступає як кітчевий фанфік і продукт споживання – бестселер. Аналіз цього твору проводиться в контексті еротичного чік-літа, де присутнє переосмислення класичних гендерних ролей.
 
Publisher Borys Grinchenko Kyiv University
 
Date 2017-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/273
10.28925/2311-259X.2017(4)369
 
Source Synopsis: Text, Context, Media; Nr 4(20) (2017)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 4(20) (2017)
Синопсис: текст, контекст, медиа; № 4(20) (2017)
Synopsis: Text, Context, Media; No 4(20) (2017)
2311-259X
10.28925/2311-259X.2017(4)
 
Language ukr
 
Relation http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/273/255
 
Rights Авторське право (c) 2019 Valeriia Dmytriieva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0