Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація

Information technologies, particularly artificial intelligence methods, involve more and more deeply into all spheres of human activity: science, technology, art, and education. Ukraine also has sufficient potential and needs to develop educational support, which is the subject of this paper. The wo...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
Дата:2023
Автори: Kulik, Anatoliy, Chukhray, Andrey, Havrylenko, Olena
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2023
Теми:
Онлайн доступ:http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/285410
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!

Організація

System research and information technologies
id journaliasakpiua-article-285410
record_format ojs
spelling journaliasakpiua-article-2854102023-08-07T15:49:29Z Information technology for creating intelligent computer programs for training in algorithmic tasks. Part 2: Research and implementation Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація Kulik, Anatoliy Chukhray, Andrey Havrylenko, Olena інтелектуальні системи навчання експериментальні дослідження результати впровадження intelligent tutoring systems experimental studies results of implementation Information technologies, particularly artificial intelligence methods, involve more and more deeply into all spheres of human activity: science, technology, art, and education. Ukraine also has sufficient potential and needs to develop educational support, which is the subject of this paper. The work aims to demonstrate the components of information technology for the creation of Intelligent Tutoring Systems (ITS), which are involved in studying various engineering disciplines. The work includes methods of system analysis, mathematical and simulation modeling, technical diagnostics, and artificial intelligence. The proposed models and methods are implemented in ITS prototypes for teaching mathematics, programming, and the automatic control theory. The Intelligent Tutoring Systems were implemented in the educational process of KhAI University and other institutions in Ukraine, Great Britain, Austria, and China. Experimental studies have shown increased student learning success rates using ITS compared to traditional methods. Improved and adapted for computer training methods of technical diagnostics, Bayesian networks, and developed models of algorithmic tasks, the learning process and the learner are valuable from a scientific point of view. In a practical sense, the obtained results can be used to create new specialized ITSs and build an expandable common learning platform integrating the basic disciplines of a specific educational field. Інформаційні технології і, зокрема, методи штучного інтелекту дедалі глибше проникають у всі сфери людської діяльності: науку, техніку, мистецтво та освіту. Україна також має достатній потенціал і надзвичайно потребує засобів підтримки навчання, розробці яких і присвячено цю статтю. Метою роботи є демонстрація компонентів інформаційної технології створення інтелектуальних системи навчання, які залучено до вивчення різних дисциплін технічного профілю. У роботі використано методи системного аналізу, математичного та імітаційного моделювання, технічного діагностування, штучного інтелекту. Запропоновані моделі та методи реалізовано в прототипах ITS для навчання математиці, програмуванню, теорії автоматичного управління. ITS було впроваджено в навчальному процесі університету ХАІ, інших установах України, Великобританії, Австрії, Китаю. Експериментальні дослідження показали підвищення показників успішності навчання студентів за допомогою ITS у порівнянні з традиційними методами. З наукової точки зору мають цінність покращені і адаптовані для комп’ютерного навчання методи технічної діагностики, Байєсових мереж та розроблені моделі алгоритмічних задач, процесу навчання та особи, що навчається. У практичному сенсі отримані результати можна використовувати для створення нових спеціалізованих ITS, а також для побудови єдиної розширюваної навчаючої платформи, яка об’єднує базові дисципліни певної галузі. The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" 2023-06-30 Article Article application/pdf http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/285410 10.20535/SRIT.2308-8893.2023.2.03 System research and information technologies; No. 2 (2023); 35-48 Системные исследования и информационные технологии; № 2 (2023); 35-48 Системні дослідження та інформаційні технології; № 2 (2023); 35-48 2308-8893 1681-6048 en http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/285410/279507
institution System research and information technologies
collection OJS
language English
topic інтелектуальні системи навчання
експериментальні дослідження
результати впровадження
intelligent tutoring systems
experimental studies
results of implementation
spellingShingle інтелектуальні системи навчання
експериментальні дослідження
результати впровадження
intelligent tutoring systems
experimental studies
results of implementation
Kulik, Anatoliy
Chukhray, Andrey
Havrylenko, Olena
Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
topic_facet інтелектуальні системи навчання
експериментальні дослідження
результати впровадження
intelligent tutoring systems
experimental studies
results of implementation
format Article
author Kulik, Anatoliy
Chukhray, Andrey
Havrylenko, Olena
author_facet Kulik, Anatoliy
Chukhray, Andrey
Havrylenko, Olena
author_sort Kulik, Anatoliy
title Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
title_short Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
title_full Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
title_fullStr Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
title_full_unstemmed Інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. Частина 2: Дослідження та реалізація
title_sort інформаційна технологія створення інтелектуальних комп’ютерних програм для навчання алгоритмічним завданням. частина 2: дослідження та реалізація
title_alt Information technology for creating intelligent computer programs for training in algorithmic tasks. Part 2: Research and implementation
description Information technologies, particularly artificial intelligence methods, involve more and more deeply into all spheres of human activity: science, technology, art, and education. Ukraine also has sufficient potential and needs to develop educational support, which is the subject of this paper. The work aims to demonstrate the components of information technology for the creation of Intelligent Tutoring Systems (ITS), which are involved in studying various engineering disciplines. The work includes methods of system analysis, mathematical and simulation modeling, technical diagnostics, and artificial intelligence. The proposed models and methods are implemented in ITS prototypes for teaching mathematics, programming, and the automatic control theory. The Intelligent Tutoring Systems were implemented in the educational process of KhAI University and other institutions in Ukraine, Great Britain, Austria, and China. Experimental studies have shown increased student learning success rates using ITS compared to traditional methods. Improved and adapted for computer training methods of technical diagnostics, Bayesian networks, and developed models of algorithmic tasks, the learning process and the learner are valuable from a scientific point of view. In a practical sense, the obtained results can be used to create new specialized ITSs and build an expandable common learning platform integrating the basic disciplines of a specific educational field.
publisher The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"
publishDate 2023
url http://journal.iasa.kpi.ua/article/view/285410
work_keys_str_mv AT kulikanatoliy informationtechnologyforcreatingintelligentcomputerprogramsfortraininginalgorithmictaskspart2researchandimplementation
AT chukhrayandrey informationtechnologyforcreatingintelligentcomputerprogramsfortraininginalgorithmictaskspart2researchandimplementation
AT havrylenkoolena informationtechnologyforcreatingintelligentcomputerprogramsfortraininginalgorithmictaskspart2researchandimplementation
AT kulikanatoliy ínformacíjnatehnologíâstvorennâíntelektualʹnihkompûternihprogramdlânavčannâalgoritmíčnimzavdannâmčastina2doslídžennâtarealízacíâ
AT chukhrayandrey ínformacíjnatehnologíâstvorennâíntelektualʹnihkompûternihprogramdlânavčannâalgoritmíčnimzavdannâmčastina2doslídžennâtarealízacíâ
AT havrylenkoolena ínformacíjnatehnologíâstvorennâíntelektualʹnihkompûternihprogramdlânavčannâalgoritmíčnimzavdannâmčastina2doslídžennâtarealízacíâ
first_indexed 2024-04-08T14:50:32Z
last_indexed 2024-04-08T14:50:32Z
_version_ 1804810499680894976