Запис Детальніше

RAISING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES COMPETENCE OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL EMPLOYEES - A KEY REQUIREMENT OF THE QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title RAISING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES COMPETENCE OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL EMPLOYEES - A KEY REQUIREMENT OF THE QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS
ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ – КЛЮЧЕВОЕ ТРЕБОВАНИЕ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА
ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ – КЛЮЧОВА ВИМОГА ЯКОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
 
Creator Morze, Nataliia V.
Buinytska, Oksana P.
 
Subject quality of educational process; ESG European standards; corporate standard of ICT competencies; professional development; informative module of "ICT"
качество образовательного процесса; европейские стандарты ESG; корпоративный стандарт ИК-компетентности; повышение квалификации; содержательный модуль «ИКТ»
якість освітнього процесу; європейські стандарти ESG; корпоративний стандарт ІК-компетентності; підвищення кваліфікації; змістовий модуль «ІКТ»
 
Description In the article it was analyzed one of the basic conditions of providing the quality of higher education according to the system of internal quality assurance standards ESG (European quality assurance standards and guidelines) to increase the ICT competence of scientific-pedagogical staff of the University. It was described the modular system of training for scientific and pedagogical staff of the Borys Grinchenko Kyiv University. Special attention is paid to the description of the system of raising the level of formation the ICT competence as one of the key competences of the modern teacher. The system of professional development, which is based on creating mixed studying and technology of "flipped classroom", formative assessment, innovative educational and ICT technologies according to the specially designed informative module "Informational and communication technologies", which allows scientific-pedagogical staff to use modern ICT and educational technologies effectively for their further applying in the provision of educational services and the development of quality of open educational content and open educational e-environment available to the student at any convenient time, which will significantly improve the quality of the educational process.
В статье проанализировано одно из основных условий обеспечения качества высшего образования в соответствии с системой внутренних стандартов качества ESG (European quality assurance standards and guidelines) – повышение ИК-компетентности научно-педагогических работников вузов. Описана реализованная в Киевском университете имени Бориса Гринченко модульная система повышения квалификации научно-педагогических работников. Особое внимание уделяется описанию системы повышения уровня формирования ИК-компетентности, как одной из ключевых компетентностей современного преподавателя. Система повышения квалификации, которая базируется на использовании смешанного обучения и технологий «перевернутого класса», формирующего оценивания, инновационных педагогических и ИК технологий по специально разработанному содержательному модулю «Информационно-коммуникационные технологии» позволяет научно-педагогическим работникам качественно освоить современные ИКТ и педагогические технологии для дальнейшего их применения при предоставлении образовательных услуг и разработке открытого качественного учебного контента, а также открытой образовательной э-среды, доступных студенту в любое удобное для него время, что существенно повышает качество образовательного процесса.
У статті проаналізовано одну з основних умов забезпечення якості вищої освіти відповідно із системою внутрішніх стандартів забезпечення якості ESG (European quality assurance standards and guidelines) – підвищення ІК-компетентності науково-педагогічних працівників ВНЗ. Описано реалізовану у Київському університеті імені Бориса Грінченка модульну систему підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Особлива увага приділяється опису системи підвищення рівня сформованості ІК-компетентності, як однієї з ключових компетентностей сучасного викладача. Система підвищення кваліфікації, що базується на засновуванні змішаного навчання і технологій «перевернутого класу», формувального оцінювання, інноваційних педагогічних та ІК технологій за спеціально розробленим змістовим модулем «Інформаційно-комунікаційні технології» дозволяє науково-педагогічним працівникам якісно опанувати сучасні ІКТ і педагогічні технології для подальшого їх застосування у наданні освітніх послуг і розробці відкритого якісного навчального контенту й відкритого освітнього е-середовища, доступного студенту у будь-який зручний для нього час, що суттєво підвищить якість освітнього процесу.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2017-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1667
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 59, No 3 (2017); 189-200
Информационные технологии и средства обучения; Vol 59, No 3 (2017); 189-200
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 189-200
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 59, No 3 (2017); 189-200
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1667/1184
 
Rights Copyright (c) 2017 Nataliia V. Morze, Oksana P. Buinytska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0