Запис Детальніше

Чинники розвитку загальної середньої освіти: класифікація і характеристика

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712885/
 
Title Чинники розвитку загальної середньої освіти: класифікація і характеристика
Factors of development of general secondary education: classification and characteristics
Факторы развития общего среднего образования: классификация и характеристика
 
Creator Прохоренко, О.О.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті виділено, обґрунтовано й охарактеризовано чинники розвитку загальної середньої освіти, подано класифікацію цих чинників. Для здійснення цієї класифікації застосовувалися декілька основ (ознак), першою з яких є походження цих чинників: поділ на внутрішні (спричинені або локалізовані в самій системі загальної середньої освіти) і зовнішні. Зовнішні за територіальною ознакою розподілено на внутрішньодержавні (виникають і діють в межах держави) й міжнародні (виникають і діють на загальносвітовому (глобалізація) та міждержавному рівнях). Підставою для поділу стали сфери державного (міжнародного) життя: політико-правова, науково-технічна, економічна, соціально-економічна, демографічна, соціокультурна, освітня, соціально-психологічна, екологічна.
The article highlights, substantiates and characterizes the factors of development of general secondary education, the classification of these factors is given. The actuality of the study is caused by the need to select and justify, to develop a classification of the factors of development of general secondary education, which is one of the prerequisites for making sound predictions of the course of this process. The factors of the development of general secondary education are the internal or external conditions, driving forces, the causes of this process, which determine its characteristic features (the character as a whole); factors of this development. Analysis of the scientific literature gave the author the opportunity to substantiate the grounds and develop a classification of the factors of development of general secondary education. Several foundations (attributes) were used to implement this classification. By the first reason, origin, one can distinguish external and internal factors of the development of general secondary education. For the second reason, the territorial affiliation, external factors can be divided into domestic and international. Both internal and international factors of the development of general secondary education can be divided by one reason, the sphere of functioning, into eight identical groups, namely: political and legal, scientific and technical, economic, socio-economic, demographic, socio-cultural, educational, socio-psychological, environmental factors. In turn, the internal factors of the development of general secondary education can be divided by the functional attribute into seven groups (socio-cultural, socio-psychological, psychological, managerial, scientific-methodical, material, technical, and financial). The indicated factors and groups of factors are closely interrelated, being in direct or mediated, direct and reversal connection. The prospects for further research are connected with the creation of a methodology for an expert survey on determining the impact of the selected factors on the development of general secondary education in Ukraine, its pilot testing and the implementation of the practice of educational and pedagogical prediction.
В статье выделены, обоснованы и охарактеризованы факторы развития общего среднего образования, представлена классификация этих факторов. Для осуществления этой классификации использовалось несколько основ (признаков), первым из которых является происхождение этих факторов: деление на внутренние (возникшие или локализованные в самой системе общего среднего образования) и внешние. Внешние по территориальному признаку распределены на внутригосударственные (возникают и влияют в пределах государства) и международные (возникают и влияют на общемировом (глобализация) и межгосударственном уровнях). Основанием для выделения конкретных групп внутригосударственных и международных факторов развития общего среднего образования стали сферы государственной (международной) жизни: политико-правовая, научно-техническая, экономическая, социально-экономическая, демографическая, социокультурная, образовательная, социально-психологическая, экологическая.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712885/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%9E.%D0%9E._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A3%D0%9F%D0%96_3_2018.pdf
- Прохоренко, О.О. (orcid.org/0000-0002-2691-9387 <http://orcid.org/0000-0002-2691-9387>) (2018) Factors of development of general secondary education: classification and characteristics Український педагогічний журнал, 3 (15). pp. 75-83. ISSN 2411-1317