Запис Детальніше

Формування духовності у осіб з порушеннями слуху у процесі соціалізації

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712916/
 
Title Формування духовності у осіб з порушеннями слуху у процесі соціалізації
Fоrming of spirituality among People with impaired hearing in process of socialization
Формирование духовности лиц с нарушениями слуха в процессе социализации
 
Creator Лопатко, Любов Анатоліївна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розглянуто сутність богослужіння для осіб з порушеннями слуху у храмі, недільній школі при ньому, що позначається на духовному розвитку особистості, який
впливає на формування ціннісних орієнтацій, починаючи з дитячого віку, у молодого покоління та людей зрілого віку з вадами слуху та сприяє соціалізації й самоутвердженню особистості в сучасному суспільстві.Організація роботи з виховання духовності потребувала від нас уявлення про церковне богослужіння та сформованість духовної спільноти осіб з порушеннямі слуху. Вирішуючи це завдання, ми обгрунтували спроможність нечуючих людей нарівні з чуючими, що свідчить про набуття особами з особливими потребами духовної зрілості, соціального досвіду та ціннісних орієнтацій, потрібних для входження індивіда в соціальне середовище.
In the article the essence of public worship in the temple for impaired people, service in the church, Sunday school, which is displayed on the spiritual development of personality is done. All this can influence on the process of forming of valuable orientation since childhood. Young generation and middle-aged people with problems with hearing are able to socialize in modern society. Definitions «value», «valuable», can be implemented in religious organizations. They have such functions as: valuable-oriented, regulatory, communicative, as well as cultivation of norms of communication. Merciful religious organizations and their functions, implemented in the areas, form
charity actions both within their own organizations and beyond, so members of mentioned organizations are able to gain experience. Compensatory function in the spiritual world helps believers to recognize their problems and can give spiritual protection; educational function promotes religious education of individuality.
Organizational work aimed to educate spirituality of individuality is closely connected with ideas about church services and spiritual forming of people with problematic hearing. Solving this problem, we have proved possibility of deaf people to work with ordinary people. We must pay special attention to persons with special needs, we must help them in their spiritual growth, social experiences and valuable orientations. Forming of spiritual world of deaf people is possible, visiting churches, monasteries, holy
places.
В статье рассмотрено суть богослужения в храме для людей с нарушением слуха, воскресной школе при нём, которое отображается на духовном развитии личности, что влияет на формирование ценностных ориентаций, начиная с детского возраста, молодого поколения и людей зрелого возраста с дефектами слуха и содействует социализации и самоутверждению личности в современном обществе. Организация работы по воспитанию духовности требовала от нас представления
о церковном Богослужении и формировании духовной общности людей с нарушением слуха. Решая эту задачу, мы обосновали возможность неслышащих людей наравне со слышащими,
что свидетельствует о возможности лиц с особыми потребностями в духовном росте, социальном опыте и ценностных ориентациях, необходимых для вхождения индивида
в социальную среду.
 
Publisher КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712916/1/pedalm_2015_27_37-1.pdf
- Лопатко, Любов Анатоліївна (2015) Fоrming of spirituality among People with impaired hearing in process of socialization Педагогічний альманах, 27. pp. 217-222.