Запис Детальніше

THE TRANSFORMATION OF BURLESQUE ATTITUDE IN PAVLO GLASOVYI’S HUMORESQUES

Синопсис: текст, контекст, медіа

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE TRANSFORMATION OF BURLESQUE ATTITUDE IN PAVLO GLASOVYI’S HUMORESQUES
ТРАНСФОРМАЦИИ БУРЛЕСКНОГО МИРООЩУЩЕНИЯ В ЮМОРЕСКАХ ПАВЛА ГЛАЗОВОГО
ТРАНСФОРМАЦІЇ БУРЛЕСКНОГО СВІТОВІДЧУТТЯ У ГУМОРЕСКАХ ПАВЛА ГЛАЗОВОГО
 
Creator Shkuratenko, Yuliia
 
Description The article deals with the transformation of burlesque attitude in Pavlo Glazovyi’s works. The purpose of this article is to analyze characteristic features of Pavlo Glasovyi’s burlesque style. Attention is paid in the study to all literary levels of texts. It is found that his burlesque style was associated with metamorphosis of «kotlyarevschyna» in the twentieth century.Textual study of humoresques from «Smiholohiya» showed that the author learned burlesque tradition on two levels. On the one hand, Pavlo Glasovyi assimilate burlesque at the level of language elements. The detailed analysis of spoken rough and obscene vocabulary, slang, doublespeak (surzhyk), phraseology with thickened connotation, coarsened nomination has been presented in the article. This paper estimate how the usage of rude and unprintable vocabulary allows author to create a colorful description of the satirical characters, to demonstrate the ideological conflict between them.On the other hand, Pavlo Glasovyi assimilate burlesque as a part of Ukrainian worldview. This aspect is presented in the form of text parodying prayers, funeral laments, desecration of images of the clergy and themes of death etc.
В статье говорится о трансформации булескного мироощущения в творчестве П. Глазового, а именно о специфике бурлескных средств создания комического. Цель статьи – комплексно проанализировать особенности бурлескного стиля писателя на материале текстов «Смехологии». В ходе исследования было прослежено, что бурлескный стиль автора связан с метаморфозами «котляревщины» в ХХ в. Текстологическое изучения юморесок показало, что в некоторых произведениях автор усвоил бурлескную традицию на уровне отдельных языковых элементов, в других – на уровне бурлескного мироощущения в целом. В частности, проанализировано употребление писателем разговорной грубой и обсценной лексики, сленга, суржика, фразеологизмов с грубой коннотацией и т.д., обусловленных сатирическими задачами. В то же время подробный филологический анализ таких произведений как «Огурчики», «Молитва», «Вечная память» показал мощное влияние древней бурлескной традиции на творчество писателя.
У статті йдеться про трансформацію бурлескного світовідчуття у творчому доробку П. Глазового, а саме про специфіку бурлескних засобів творення комічного. Мета статті – комплексно проаналізувати особливості бурлескного стилю письменника на матеріалах текстів «Сміхології». У ході дослідження було прослідковано, що бурлескний стиль автора пов’язаний із метаморфозами «котляревщини» у ХХ ст. Текстологічне вивчення гуморесок показало, що у деяких творах автор засвоїв бурлескну традицію на рівні окремих мовних елементів, натомість в інших – на рівні бурлескного світовідчуття в цілому. Зокрема, у творах письменника проаналізовано вживання вульгарної та обсценної лексики, сленгу, суржику, фразеологізмів зі згрубілою конотацією тощо, зумовлене сатиричними завданнями. Водночас докладний філологічний аналіз таких творів як «Огірочки», «Молитва», «Вічна пам’ять» засвідчив потужній вплив давньої бурлескної традиції.
 
Publisher Borys Grinchenko Kyiv University
 
Date 2016-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/220
10.28925/2311-259X.2016(4)781
 
Source Synopsis: Text, Context, Media; Nr 4(16) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 4(16) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медиа; № 4(16) (2016)
Synopsis: Text, Context, Media; No 4(16) (2016)
2311-259X
10.28925/2311-259X.2016(4)
 
Language ukr
 
Relation http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/220/217
 
Rights Авторське право (c) 2019 Yuliia Shkuratenko
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0