Запис Детальніше

DISCOURSE CATEGORY OF “INVOLVEMENT” IN ACADEMIC DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ITS REPRESENTATION BY GRAMMATICAL CATEGORY OF MODALITY

Studia Philologica

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title DISCOURSE CATEGORY OF “INVOLVEMENT” IN ACADEMIC DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ITS REPRESENTATION BY GRAMMATICAL CATEGORY OF MODALITY
DISCOURSE CATEGORY OF “INVOLVEMENT” IN ACADEMIC DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ITS REPRESENTATION BY GRAMMATICAL CATEGORY OF MODALITY
DISCOURSE CATEGORY OF “INVOLVEMENT” IN ACADEMIC DISCOURSE IN THE CONTEXT OF ITS REPRESENTATION BY GRAMMATICAL CATEGORY OF MODALITY
 
Creator Sokolova, V.I.,
 
Subject academic discourse, the category of “involvement”, the category of modality, modeling, discourse linguistics.

академічний дискурс, категорія «залучення», категорія модальності, моделюван- ня, лінгвістика дискурсу.
 
Description The article deals with one aspect of the manifestation of the category of “inclusiveness” (or “engagement”, “involvement”) as a category of modality. Discourse category of “involvement” directly afects the eiciency of academic communication (including communication with the reader and the author of the textbook or manual) for its actualization directly interfaced with the category of “learning motivation”, or rather “the motivation of understanding” material that ofers the teacher to the student. Reconstructing the discourse category of involvement in its functionalmanifestations has been described with the help of interaction “author-reader” model through the prism of grammatical category of modality. We suggest a chart of markers that were the basis for the selectionof the model. The results of the analysis and synthesis of the collected database allow us to see how diverse representations of the discourse categories can be and thus focuse the attention of the student audience.The said diversity is considered as the basis of efective adaptation of students’ educational material.
В статье рассматривается один из аспектов проявления категории «вовлеченность» как ка-тегории модальности. Дискурс-категория «вовлеченность» непосредственно влияет на эффек-тивность академического общения (в частности автора с читателем учебника или учебногопособия), ибо ее актуализация непосредственно сопряжена с категорией «мотивация обучения»,точнее «мотивация понимания материалов, которые предлагает учитель ученику». Рекон-струируя дискурс-категорию «вовлеченность» в ее функциональном проявлении, были описанымодели взаимодействия автора и читателя через призму грамматической категории модаль-ности, а также построены таблицы маркеров, ставших основанием для выделения данной мо-дели. Результаты анализа и синтеза собранной базы данных помогают увидеть возможное раз-нообразие репрезентации данной дискурс-категории, следовательно, и фокусировки вниманиястуденческой аудитории. Это разнообразие — основа эффективной адаптации студентамиучебного материала.
У статті розглядається один з аспектів прояву категорії «залучення» як категорії модальності. Дискурс-категорія «залучення» безпосередньо впливає на ефективність академічного спілкування (зокрема автора з читачем підручника чи навчального посібника), бо її актуалізація безпосередньо пов’язана з категорією «мотивація навчання», точніше «мотивація розуміння матеріалів, які пропонує вчитель учневі». Реконструюючи дискурс-категорію «залучення» в її функціональному прояві, були описані моделі взаємодії автора та читача через призму граматичної категорії модальності, а також побудовані таблиці маркерів, які стали підставою для виділення даної моделі. Результати аналізу і синтезу зібраної бази даних допомагають побачити можливе розмаїття репрезентації даної дискурс-категорії, отже, і фокусування уваги студентської аудиторії. Це розмаїття — основа ефективної адаптації студентами навчального матеріалу.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor
академический дискурс, категория «вовлеченность», категория модальности, моделирование, лингвистика дискурса.

 
Date 2015-04-19
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/74
 
Source Studia Philologica; № 3 (2015): Студія Філологіка
 
Language eng
 
Relation http://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/74/82