Запис Детальніше

Формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах економічного профілю

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах економічного профілю
The formation of managerial competence of the future managers in higher educational economical institutions
 
Creator Клімова, Алла М.
Klimova, Alla M.
 
Subject управлінська компетентність
управлінська компетентність майбутніх менеджерів
педагогічні умови формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів
компетентнісний підхід
компоненти
показники та критерії управлінської компетентності
management competence
managerial competence of managers
pedagogical conditions of managerial competence of managers
competence approach
components
performance criteria and management competence
 
Description Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування управлінської
компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах
економічного профілю. У дослідженні з’ясовано сутність поняття «управлінська
компетентність майбутніх менеджерів», її зміст, структуру, визначено критерії,
показники та рівні сформованості управлінської компетентності майбутніх
менеджерів у вищих навчальних закладах економічного профілю.
Науково обґрунтовано та розроблено модель формування управлінської
компетентності майбутніх менеджерів і педагогічні умови її реалізації у вищих
навчальних закладах економічного профілю. Визначено та експериментально
перевірено ефективність педагогічних умов і розробленого практикуму
«Управлінська компетентність менеджера» при формуванні управлінської
компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах
економічного профілю.
This thesis focuses on the problem of formation of managerial competence of
managers in high education institutions with economical directions.
The essence of the concept «managerial competence of managers» is analyzed, its
content and structure are defined.
The concept of «the organization of administrative competence of managers» is
concretized, theoretical aspects and developed structure of its formation as a holistic
construct that includes motivational value, activity, personal components are described.
Meaningful indicators of the existing capacity for effective operation of a manager are:
progress in training activities, positive motivation for management activities,
intellectual and creative abilities, professionally significant skills, personal qualities, a
high level of creativity in the performance of tasks.
According to the criteria and indicators high, medium and low levels of the
development of managerial competence of managers are theoretically grounded and
empirically singled out.
The analysis of the current state of the labor market, the characteristics,
requirements of modern management and the problem of future managers’ training in
high education institutions of economic direction are examined.
Scientific pedagogical conditions of learning environment are singled out:
creating educational system of the managerial competence formation, subjective
position of students in the educational process of high education with economical
directions, which provides opportunities for the active use of modern advanced
information technologies, interactive teaching methods, testing methods, emotional
stimulation, aimed at attracting students to the intellectual and creative activities that
will optimize the formation of future managers’ management competence, means and
forms of education are analyzed, the dynamics of formation of managerial competence
is studied.
The experimental model of managerial competence of future managers in higher
educational establishments with economical directions is developed, theoretically
proved and tested for effectiveness. As the basis of the effective implementation of the
model the basic principles were used: the development of professional mobility and
competitiveness ; the unity and consistency of regulatory economic, sociological,
psychological, educational, specially-management training managers in higher
educational establishments with economical directions; situational principle (selection
of professional situations, organization of educational process on the basis of analysis);
creativity (organization of individual and collective creativity of students to develop
projects in the field of management, application management technologies varied in
different directions); predictability (proactive nature of professional and managerial
managers training in high education institutions with economical directions).
A set of methods and techniques (pedagogical stimulation, problem lectures,
simulation of problem situations, creating emotionally stressful situations, creative
tasks, etc.) and forms of teaching (lectures, workshops, seminars, discussions,
interactive sessions and business role games,) in training of future managers are defined
and stipulated.
It is proved that the introduction of technology into the learning process of
forming managerial competence of managers contributes to its effective formation.
Teaching experiment confirmed the efficiency of the model that provided the targeted
formation of managerial competence of managers in high education institutions with
economical directions and a gradual increase in their total level.
 
Date 2015-06-22T11:23:13Z
2015-06-22T11:23:13Z
2015-04-29
 
Type Thesis
 
Identifier Клімова А. М. Формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів у вищих навчальних закладах економічного профілю : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / А. М. Клімова ; наук. кер. В. Ф. Хомич. – Переяслав-Хм. : Лукашевич О. М., 2015. – 19 с.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/237
 
Language other
 
Publisher Лукашевич О. М.