Запис Детальніше

До проблеми готовності майбутніх керівників загальноосвітніх навчальних закладів до оцінювання якості освітньої діяльності

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title До проблеми готовності майбутніх керівників загальноосвітніх навчальних закладів до оцінювання якості освітньої діяльності
Concerning the problem of readiness of the future leaders of comprehensive educational institutions for quality assessment of educational activities
 
Creator Сидоренко, Михайло С.
Sydorenko, Mykhajlo S.
 
Subject якість освіти
готовність
оцінювання якості освітньої діяльності
готовність до оцінювання якості освітньої діяльності
підготовка керівників навчальних закладів
підготовка керівників навчальних закладів
quality of education
willingness
quality evaluation of educational activities
willingness to evaluating the quality of educational activities
training of school leaders
 
Description Стаття присвячена науковому дослідженню та усвідомленню змісту готовності
майбутніх керівників навчальних закладів до оцінювання якості освітньої діяльності.
Показано, що дана готовність є невід’ємною складовою управлінської діяльності
майбутнього керівника навчального закладу. Також досліджується зміст поняття
«готовність» у психолого-педагогічній літературі. Уточнюється дефініція «готовність
майбутніх керівників до оцінювання якості освітньої діяльності». Конкретизується зміст
даного поняття в наукових працях. Аналізується зміст та компоненти, які засвідчують
готовність майбутнього керівника освітньої установи. Визначаються складові
компонентів готовності керівників начального закладу до оцінювання якості освітньої
діяльності. Та зазначено, що всі складові готовності майбутнього керівника освітньої установи повинні бути включені в програму професійної підготовки спеціалістів
відповідної кваліфікації, та необхідність введення в курс підготовки, дисциплін, що
дозволять озброїти майбутніх спеціалістів відповідними знаннями уміннями та навичками
з оцінювання якості освітньої діяльності, очолюваного ними навчального закладу.
Resume (This article is devoted to scientific research and understanding the contents of
future school leaders to evaluating the quality of educational activities. It is shown that among
management functions that perform the head of the institution, it is important to evaluating the
quality of the educational activities of the institution. In order to realize our specified function
manager requires the development and implementation of an effective strategy that focused on the
implementation of a quality evaluation of educational activities of the school, a gymnasium and
lyceum. Therefore, commitments to the above management activities are an integral part of the
management of the future head of the institution. Also examines the concept of «readiness» in
psychological and pedagogical literature. Clarifies the definition of «readiness for future leaders
to evaluating the quality of educational activities». Specifies the content of the concept of scientific
works of various researchers. Based on a systematic analysis of the psychological and educational
literature determined the content and components that prove the readiness of the future head of
the educational institution to the evaluation of the quality of educational activities. Identify
components of preparedness managers of education institutions to evaluating the quality of
educational activities. And that all the components of the preparation of a future head of the
educational institution to be included in the program of professional training of suitably qualified
and need to introduce in the course of training courses that enable professionals to equip future
skills relevant knowledge and skills of evaluating the quality of educational activities led by their
educational institution. It is the achievement of effective preparedness for future school leaders to
evaluating the quality of educational activities will ensure quality education for all members of the
educational process. And raise the educational services provided by the institution at a much
higher level.
 
Date 2015-07-03T08:47:55Z
2015-07-03T08:47:55Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Сидоренко М. До проблеми готовності майбутніх керівників загальноосвітніх навчальних закладів до оцінювання якості освітньої діяльності / М. Сидоренко // Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди" : збірник наукових праць / гол. ред. В. П. Коцур. – К. : ГНОЗІС, 2014. – Вип. 33 : Педагогіка. Психологія. Філософія. – С. 147–155.
http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/handle/8989898989/289
 
Language other
 
Relation ;Вип. 33
 
Publisher ГНОЗІС