Запис Детальніше

Академічна успішність: комплексний підхід до побудови передбачувальних моделей

eKMAIR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Академічна успішність: комплексний підхід до побудови передбачувальних моделей
Academic performance: complex approach to predictive modeling
 
Creator Vinogradov, Alexander
 
Subject академічна успішність
пізнавальна активність
якісний компаративний аналіз
калібрація змінних
academic performance
cognitive activity
qualitative comparative analysis
expert judgments
 
Description The article discusses the results of academic performance modeling in the academic course “Statistical
Data Analysis,” using several cognitive and non-cognitive predictors: standardized achievement test, expert
judgments of intellectual activity by students, expert judgments of intellectual ability and motivation by an
independent lecturer, behavior in a real situation (participation in the professional contest), learning styles,
team roles, social values, and future career goals. The results show that three predictors (expert judgment
of ability, GPA, and participation in the professional contest) explained 52.1 % of variance in academic
performance measured by standardized achievement test. These results indicate that behaviors in the real
life situations should be used as additional criteria of academic performance. Qualitative Comparative
Analysis (QCA) technique allowed to build several alternative models that explained the decision of
sociology students to participate in the professional contest. Eight predictors for these models were selected
as the necessary but insufficient conditions for the decision to participate. The minimal necessary and
sufficient model included five such predictors: specific plans after graduation, pragmatic learning style,
desire to demonstrate abilities to others, intellectual activity, and standardized achievement scores higher
than average. The evidence suggests that comprehensive description of the academic performance must
include instances of external professional behaviors, the peers’ and lecturer’s judgments of intellectual
activity and ability, learning styles, and social values.
У статті розглянуто результати моделювання академічної успішності за допомогою декількох
критеріїв: стандартизованих тестів досягнень, суддівських оцінок, поведінки в реальних ситуаціях.
За допомогою методу якісного компаративного аналізу вдалося побудувати альтернативні моделі,
які на основі когнітивних, стильових і ціннісних характеристик дають змогу пояснювати прийнят-
тя рішення в реальній життєвій ситуації.
 
Date 2017-01-17T08:50:23Z
2017-01-17T08:50:23Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Виноградов Олександр Геннадійович. Академічна успішність : комплексний підхід до побудови передбачувальних моделей / Виноградов О. Г. // Наукові записки НаУКМА : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. - 2016. - Т. 188. - С. 46-49.
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/10821
 
Language ua
 
Relation Наукові записки НаУКМА: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота