Запис Детальніше

Retail sales forecasting with application the multiple regression

DSpace at Ternopil State Ivan Puluj Technical University

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Retail sales forecasting with application the multiple regression
Прогнозування обсягів продажу продукції на основі багатофакторної регресійної моделі
Прогнозирование объемов продаж продукции на основании многофакторной регрессионной моделиRetail sales forecasting with application the multiple regression
 
Creator Кужда, Тетяна Іванівна
Кужда, Татьяна
Kuzhda, Tetyana
 
Subject regression analysis
dependent and independent variables
multiple regression model
goodness of fit and the statistical significance
trend extrapolation
retail sales forecast
06.51.41
 
Description The article begins with a formulation for predictive learning called multiple regression model. Theoretical approach on construction of the regression models is described. The key information of the article is the mathematical formulation for the forecast linear equation that estimates the multiple regression model. Calculation the quantitative value of dependent variable forecast under influence of independent variables is explained. This paper presents the retail sales forecasting with multiple model estimation. One of the most important decisions a retailer can make with information obtained by the multiple regression. Recently, a changing retail environment is causing by an expected consumer’s income and advertising costs. Checking model on the goodness of fit and statistical significance are explored in the article. Finally, the quantitative value of retail sales forecast based on multiple regression model is calculated.
В статті описано метод багатофакторного регресійного моделювання, теоретичний підхід до побудови регресійних моделей, порядок розрахунку кількісного прогнозу залежної змінної під впливом декількох незалежних змінних. Застосовано теоретичний матеріал до прогнозування обсягів продажу продукції під впливом очікуваного доходу споживачів та витрат на рекламну діяльність. Здійснено перевірку отриманої багатофакторної регресійної моделі на статистичну надійність та значущість та розраховано прогноз обсягів продажу продукції на наступний період.
В статье описано метод многофакторного регрессионного моделирования, теоретический подход к построению регрессионных моделей, порядок расчета количественного прогноза зависимой переменной под влиянием нескольких независимых переменных. Использовано теоретический материал к прогнозированию объемов продаж продукции под влиянием ожидаемого дохода потребителей и затрат на рекламную деятельность. Осуществлена проверка полученной многофакторной регрессионной модели на статистическую надежность и значимость, рассчитан прогноз объемов продаж продукции на следующий период.
 
Date 2012-06-10T13:57:00Z
2012-06-10T13:57:00Z
2012-05
 
Type Article
 
Identifier Kuzhda Т. Retail sales forecasting with application the multiple regression [Електронний ресурс] / Т. Kuzhda // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2012. — Вип. 1 (6). — С. 91-101. — Режим доступу до журн. : http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2012/12ktibrm.pdf.
2223-3822
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/1716
 
Language en
 
Relation Випуск 1 (6);2012_6_012
 
Publisher ТНТУ, АСУ