Запис Детальніше

The experience of stress and fear of students-IDPs

eKhNUIR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title The experience of stress and fear of students-IDPs
 
Creator Lutsenko, O.
Tsapkova, A.
 
Subject psychology
internally displacement persons
students
fears
PTSD
stress events
 
Description ПЕРЕЖИВАННЯ СТРЕСУ ТА СТРАХІВ У СТУДЕНТІВ – ВПО. Луценко О.Л., Цапкова А.С.Метою статті було виявлення в якому психологічному стані знаходяться студенти – внутрішньо переміщені особи (ВПО), зокрема, як вони переживають стрес та страхи у порівнянні з контрольною групою (звичайними студентами). В дослідженні взяли участь 63 студенти класичного університету 1-4 курсів різних факультетів. Експериментальна група включала 35 студентів, які виїхали з Зони Антитерористичної Операції (10 чоловіків та 25 жінок), та контрольна група включала 28 звичайних студентів (13 чоловіків та 15 жінок). Психічний стан студентів-ВПО характеризується гіршими рисами, ніж стан звичайних студентів, що проявилося в більшій схильності відчувати страхи та меншій стресосійкості через пережиті травматичні події. Важкість симптомів ПТСР у студентів-ВПО пов’язана з їх рівнем страхів, на відміну від важкості симптомів ПТСР у звичайних студентів, яка у них пов’язана з досвідом актуальних стресових подій. Симптоми ПТСР у студентів-ВПО не досягають клінічно значущого рівня, що може бути пояснено достатньо благополучними умовами регіону, куди вони переселилися, та перспективами навчання в університеті, куди вони були прийняті.
The aim was to identify which psychological state experience students – internally displaced persons (IDPs), particularly how they feel fears and stress in compare with the control group (ordinary students). In the study were involved 63 students of classical university of 1-4 years of studying of different faculties. Experimental group included 35 students which were displaced from Anti-Terrorist Operation Zone (10 males and 25 females) and control group included 28 ordinary students (13 males and 15 females). The mental state of students-IDPs can be characterized by worse features than state of ordinary students, which manifested in a greater tendency to experience fears and less resistance to stress because of experienced traumatic events. The students-IDPs’ severity of PTSD symptoms are connected with their level of fears, unlike the PTSD symptoms severity of the ordinary students which are associated with their experience of actual stressful events. PTSD symptoms of the students-IDPs have not reached clinically meaningful level that can be explained by quite affluent conditions in the new region where they resettled, and the perspectives of studying at the prestigious university, in which they were accepted.
 
Date 2017-09-12T15:25:17Z
2017-09-12T15:25:17Z
2017-09-12
 
Type Article
 
Identifier 2225-7756
http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/13308
 
Language en
 
Relation Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University, Psychology series;2017. – N. 62. – P. 18-25.