Оптимізація спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ
eNUFTIR
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Оптимізація спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ
Оптимизация общения при формировании иноязычной коммуникативной компетенции студентов технических внз Сommunication optimization under formation of foreign languages communicative competence of the technical higher school students |
|
Creator |
Смірнова, Є. С.
Смирнова, Е. С. Smirnova, J. |
|
Subject |
оптимізація спілкування
іншомовна комунікативна компетенція успішне спілкування комунікативний комфорт оптимизация общения иноязычная коммуникативная компетенция успешное общение коммуникативный комфорт коммуникативная культура communication optimization foreign languages communicative competence successful (effective) communication communicative comfort communicative culture |
|
Description |
У статті описуються основні фактори, що зумовлюють оптимізацію спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей, визначається поняття «оптимізація спілкування» та обґрунтовується соціолінгвістичний аспект його дослідження.
Статья посвящена проблеме оптимизации процесса общения на иностранном языке в рамках учебной ролевой ситуации между студентами нефилологических специальностей. Ориентация на оптимизацию процесса обучения в целом и на оптимальное, успешное решение коммуникативных задач при обучении студентов иноязычному говорению, которое связано с их будущей профессией в частности, выводится из основной задачи, сформулированной современной учебной программой по изучению иностранных языков в ВТУЗе – формирование у студентов иноязычной коммуникативной компетенции. Особое внимание уделяется определению понятия «оптимизация общения», раскрывается его связь с понятиями «кооперативное сотрудничество», «коммуникативный комфорт», «коммуникативная грамотность», «коммуникативная культура», которые являются важными составными элементами речевой этики говорящих. В статье подчеркивается тесная связь между вербальными, невербальными и экстралингвистическими факторами при обучении говорению в рамках учебной ролевой ситуации, а также обосновывается целесообразность использования социолингвистических параметров при обучении иноязычному говорению как качественно нового подхода в реализации успешной коммуникации. The article is devoted to the problem of foreign languages communication optimization in the framework of an educational role situation at the higher technical school. Orientation towards communication optimization in contemporary methodological studies is considered to be dominant due to the major objective in learning foreign languages at the higher technical school on the basis of the educational programme – to form the students’ communicative competence. Special attention is given to define the notion ‘communication optimization’, to reveal its close relationship with the notions ‘communicative cooperation’, ‘communicative comfort’ as well as to emphasize the role and importance of speech etiquette in successful (effective) communication. The article focuses on the close link between verbal, nonverbal and extralinguistic factors while teaching speaking skills in the framework of an educational role situation as well as justifies the expediency of using the sociolinguistic parameters as a novel teaching approach in the realization of effective communication. |
|
Date |
2012-09-18T10:07:14Z
2012-09-18T10:07:14Z 2011 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Смірнова, Є. С. Оптимізація спілкування при формуванні іншомовної комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ / Є. С. Смірнова // Наукові праці Національного університету харчових технологій. - К. : НУХТ, 2012. - № 43. – С. 113-115.
http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/2654 |
|
Language |
other
|
|