Запис Детальніше

Лінгводидактична спадщина О.М. Біляєва.

DSpace at TNPU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Лінгводидактична спадщина О.М. Біляєва.
Лингводидактическое наследие А.М. Беляева.
Lingua-didactical inheritance of O.M. Biliaev
 
Creator Савич, Людмила Павлівна
 
Subject лінгводидактична спадщина
розвиток зв’язного мовлення учнів
 
Description У дисертації проведено історико-методичне дослідження наукової спадщини відомого педагога і методиста О.М. Біляєва, який здійснив вагомий внесок у теорію та практику навчання української мови у середній школі. Окреслено науково-методичну діяльність ученого в галузі загальних питань лінгводидактики: концепції навчання мови, шкільні програми і підручники; сучасний урок української мови; методи, прийоми та засоби навчання; методики навчання мовних розділів, блокове засвоєння мовного матеріалу. Визначено основні типи уроків української мови за метою навчання, оптимальні варіанти їх структури. Запропоновано поділ уроків на аспектні і розвитку зв’язного мовлення. Обґрунтовано доцільність використання системи традиційних методів навчання української мови в школі; мотивовано місце, зміст і спрямованість кожного мовного розділу шкільного курсу; висвітлено актуальні проблеми культури мови сучасного вчителя-словесника. Розроблена експериментальна методика впровадження лінгводидактичного внеску вченого у практику шкільного курсу української мови і методику викладання української мови у педагогічних вищих навчальних закладах виявилася ефективною
В диссертации произведено историко-методическое исследование научного наследия известного педагога в отрасли лингводидактики А.М.Беляева, который осуществил весомый вклад в теорию и практику обучения украинскому языку в общеобразовательной школе. Установлено, что к ведущим направлениям педагогической деятельности учёного принадлежат общие и частные вопросы методики обучения украинскому языку. На основе анализа научных трудов А.М. Беляева, детального исследования научных материалов и методической литературы проанализировано становление, развитие и сущность педагогических идей учёного. Их формирование зависело от многих факторов, ведущее место среди которых занимают: особенности развития лингводидактики в период научной деятельности методиста; требования усовершенствования методики обучения языку; запросы общества; обогащение программ по родному языку.
Очерчено научно-методическую деятельность А.М. Беляева в области теории и практики обучения языку в школе: участие в разработках лингвометодических концепций школьного языкового образования, государственные языковые проекты, стандарты, программы, которые представляли собой требования времени, поскольку реальное состояние преподавания и организации учебного процесса в школах из провозглашением независимости Украины требовало изменений. Учёный определил содержание школьного курса украинского языка, охарактеризовал его построение, представил методические рекомендации, которые предлагаются практиковать учителям-словесникам с целью усовершенствования учебно-воспитательного процесса в средней школе.
Formation, development and essential issues of Scientist’s pedagogical views are analyzed on the basis of scientific papers by A. Beliaev, archival sources and methodical literature. Methodical and educational activity of lingvo-didactics in the field of theory and practice of language teaching at school is highlighted. Especially it concerns lingvo-methodical concepts of language education at school, state projects, educational standards, programs. Also dissertation analyzes special features of methodology of teaching of different language aspects, teacher’s speech standard, it explores advanced pedagogical experience. Special attention is drown to the concept of lesson as the main form of teaching process organization, methods and ways of language studying.
It is proved that ideas which originally belong to professor Alexander Beliaev deserve to attract attention and be still in use. The review of the Scientist’s scientific achievements gives good reasons to believe that till the end of the XX century some crucial problems of Ukrainian lingvo-didactics were successfully solved. Nowadays science of methodology have made a certain forward step, but at the same time the role of professor’s Alexander Beliaev scientific endowment is hard to be overestimated. Developed empirical methodology of introducing lingua-didactical contribution of the researcher into the school Ukrainian language coarse and into the methodology of teaching Ukrainian language at high educational institutions has occurred to be effective.
 
Publisher Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
 
Date 2013-04-05T11:58:37Z
2013-04-05T11:58:37Z
2012-12-24
 
Type Thesis
 
Identifier Савич, Л. П. Лінгводидактична спадщина О. М. Біляєва (1925 –2006 рр.) [Текст] : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія і методика навчання (українська мова) / Л. П. Савич ; ТНПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2012. – 19 с.
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/2726
 
Language uk