НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher” in the early Haskalah literature)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher” in the early Haskalah literature) |
|
Creator |
Малахова, К. (Malakhova K.)
|
|
Subject |
Philosophy
Навчальні матеріали та презентації |
|
Description |
У статті досліджується можливість історико-філософського аналізу рабиністичної літератури Східної Європи на прикладі літератури раннього єврейського Просвітництва (Гаскали). У межах цього аналізу рабиністичний текст розглядається як носій інформації про середньовічні та сучасні філософські ідеї, що їх обговорюють або пригадують автори. Негативне ставлення до філософії в традиційному єврейському суспільстві, пов’язане з поширенням Гаскали, спричинило практику анонімного цитування та переказу філософських ідей; відтак особливого значення набуває термінологія, якою оформлене це приховане цитування. На прикладі коментаря до «Руах Хен» р. Ісраеля з Замостя (40-ві роки XVIII ст.) дослідження показує, що в текстах ранньої Гаскали приховане цитування європейських філософів (в цьому випадку – Декарт) частіше за все позначається терміном «ахронім» (новітні, moderni). Значення та вжиток цього терміна дозволяють віднайти додаткові випадки прихованого цитування та окреслити місце нової європейської філософії в традиційній єврейській думці XVIII ст. Водночас, описані в цьому дослідженні нові конотації терміна «філософ» у текстах кінця XVIII ст. дозволяють окреслити зміну ставлення до філософії в колах ранньої Гаскали (The article is dedicated to the analysis of traditional Jewish literature of the Eastern Europe of XVIII cent. as a historicphilosophical source. This method implies that the rabbinical text can be read as a combination of the ideas of the medieval and modern philosophical systems, which are discussed or used for some purposes by the text. Negative attitude to the philosophy, which began to dominate in the traditional Jewish society with rise of Haskalah movement, caused the wide practice of elimination of the philosopher’s names while their systems are discussed or mentioned. So, terms which were used to mark the philosophic ideas, so far as the meanings and connotations of the term “philosopher” are of special interest. The analysis of the commentary to “Ruah Hen” by R. Israel from Zamosc showed that the citations from modern European philosophers are marked by the term “by achronim” (“moderni”) – Descartes in case of “Ruah Hen”. The meaning and the usage of this term help to define the place of the modern European philosophy in the Jewish traditional thought of XVIII cent. Meanwhile, the new connotations of the term “philosopher” at late XVIII cent., represented by Sefer ha-Gderim (1789, philosophical dictionary by Itzhak Satanow), allow the research to mark the change of the attitude to the philosophy at this period of time) |
|
Publisher |
Вид-во Національного університету "Острозька академія"
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/1940/1/35.pdf
Малахова, К. (Malakhova K.) (2013) НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher” in the early Haskalah literature). Наукові записки. Серія «Філософія», Вип.12. pp. 356-373. |
|
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/1940/
|
|