Запис Детальніше

НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher” in the early Haskalah literature)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА
ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО
ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher”
in the early Haskalah literature)
 
Creator Малахова, К. (Malakhova K.)
 
Subject Philosophy
Навчальні матеріали та презентації
 
Description У статті досліджується можливість історико-філософського

аналізу рабиністичної літератури Східної Європи на
прикладі літератури раннього єврейського Просвітництва
(Гаскали). У межах цього аналізу рабиністичний текст розглядається

як носій інформації про середньовічні та сучасні
філософські ідеї, що їх обговорюють або пригадують автори.
Негативне ставлення до філософії в традиційному єврейському

суспільстві, пов’язане з поширенням Гаскали, спричинило
практику анонімного цитування та переказу філософських
ідей; відтак особливого значення набуває термінологія, якою
оформлене це приховане цитування.
На прикладі коментаря до «Руах Хен» р. Ісраеля з Замостя
(40-ві
роки
XVIII
ст.)
дослідження
показує,
що
в
текстах

ранньої

Гаскали приховане цитування європейських філософів

цьому
випадку

Декарт)
частіше
за
все
позначається

терміном
«ахронім»
(новітні,
moderni).
Значення
та
вжиток

цього

терміна дозволяють віднайти додаткові випадки прихованого

цитування та окреслити місце нової європейської
філософії в традиційній єврейській думці XVIII ст.
Водночас, описані в цьому дослідженні нові конотації терміна
«філософ»
у
текстах
кінця
XVIII
ст.
дозволяють
окреслити
зміну
ставлення
до філософії
в колах
ранньої Гаскали (The article is dedicated to the analysis of traditional Jewish
literature of the Eastern Europe of XVIII cent. as a historicphilosophical
source.
This
method
implies
that
the
rabbinical
text

can

be read as a combination of the ideas of the medieval and modern philosophical systems, which are discussed or used for
some purposes by the text. Negative attitude to the philosophy,
which began to dominate in the traditional Jewish society with rise
of Haskalah movement, caused the wide practice of elimination
of the philosopher’s names while their systems are discussed or
mentioned. So, terms which were used to mark the philosophic
ideas, so far as the meanings and connotations of the term
“philosopher” are of special interest.
The analysis of the commentary to “Ruah Hen” by R. Israel
from Zamosc showed that the citations from modern European
philosophers are marked by the term “by achronim” (“moderni”)
– Descartes in case of “Ruah Hen”. The meaning and the usage
of this term help to define the place of the modern European
philosophy in the Jewish traditional thought of XVIII cent.
Meanwhile, the new connotations of the term “philosopher”
at late XVIII cent., represented by Sefer ha-Gderim (1789,
philosophical dictionary by Itzhak Satanow), allow the research
to mark the change of the attitude to the philosophy at this period
of time)
 
Publisher Вид-во Національного університету "Острозька академія"
 
Date 2013
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/1940/1/35.pdf
Малахова, К. (Malakhova K.) (2013) НОВОЄВРОПЕЙСЬКА ФІЛОСОФІЯ ТА ТЕРМІН «ФІЛОСОФ» У ТЕКСТАХ РАННЬОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА (Modern philosophy and the term “philosopher” in the early Haskalah literature). Наукові записки. Серія «Філософія», Вип.12. pp. 356-373.
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/1940/