Development of pre-school education in USA
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/325/
373. 21 “71” (73) |
|
Title |
Development of pre-school education in USA
Розвиток дошкільної освіти у США |
|
Creator |
Мельник, Наталія Іванівна
|
|
Subject |
Спецради у інших ВНЗ
|
|
Description |
The problem of the development of pre-school education in USA in the comparative and pedagogical aspects is researched. American pedagogical experience of pre-school education is analyzed from practical point of view, its peculiarities and possibility of its use and adaptation in Ukrainian system of pre-school education. The peculiarities of pre-school education development in USA in the context of educational policy of the country are described in the dissertation. Main basis and conception of USA pre-school education are analyzed in the research; it also specifies the content of the basic notions for pre-school: “pre-school education”, “kindergarten”, “early childhood upbringing”, “pre-school” (pre-kindergarten), that American specialists use. The system of pre-school education of USA is described: aim, principles, content, forms and methods of American pre-school education are characterized. The peculiarities of pre-school specialist preparation is presented in the dissertation. The main tendencies of pre-school education development in USA and Ukraine in the context of modern educational globalization are distinguished in the scientific work. The author theoretically defines possibilities of use of American pedagogical experience in Ukraine. Based on creative application of American experience of pre-school organization, the offered recommendation enables realization of the suggested possibilities in Ukrainian pre-school educational establishments.
У дисертації в порівняльно-педагогічному аспекті досліджувалася проблема розвитку дошкільної освіти США. Американський педагогічний досвід у сфері дошкільної освіти дітей проаналізовано з точки зору його особливостей, практичної значущості та можливостей його упровадження в практику вітчизняних дошкільних навчальних закладів. На підставі аналізу законодавчої бази, унаслідок вивчення нормативних положень і наукових джерел у дисертації охарактеризовано особливості розвитку американської дошкільної освіти. Обґрунтовано концептуальні засади сучасної дошкільної освіти у США, охарактеризовано її провідні концепції. Визначено сутність і зміст базових понять “дошкільна освіта”, “дошкілля”, “дошкільне виховання”, “рання дошкільна освіта”, “передшкільна освіта”, якими послуговуються американські фахівці. Розкрито особливості розвитку теорії і практики американської дошкільної освіти, вивчено структуру, специфіку системи дошкільної освіти у США, охарактеризовано підготовку фахівців дошкільної галузі. Визначено провідні тенденції розвитку дошкільної освіти в Україні та США в контексті сучасних глобалізаційних процесів у міжнародному освітньому просторі. Обґрунтовано необхідність та доцільність творчого врахування американського досвіду з організації дошкільної освіти в Україні та розроблено рекомендації щодо практичного використання цього досвіду у вітчизняних дошкільних навчальних закладах. |
|
Publisher |
Науковий світ
|
|
Date |
2011
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/325/1/N_Melnyk_Scientific_thesis.pdf
Мельник, Наталія Іванівна (2011) Розвиток дошкільної освіти у США Автореферат. с. 1-22. |
|