The ideal teacher: a comparison of ideas James Chepiga and teachers late XIX - early XX century
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/355/
37.017"18"/"19" |
|
Title |
The ideal teacher: a comparison of ideas James Chepiga and teachers late XIX - early XX century Ідеал учителя: порівняння ідей Якова Чепіги та педагогів кінця ХІХ – початку ХХ ст. |
|
Creator |
Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
In the article appearance of teacher is analysed in the looks of teachers of end of ХІХ – to beginning of ХХ age. In detail rozglyatuto labours are studied opinions of Jacob Plough-tails in relation to a teacher, which an ideal teacher must be to. Importance of role of teacher is determined in society and a method, offered Ya.Chepigoy, is outlined, which provides obvious authority, exemplaryness and irreproachability of moral qualities of teacher. Also in the article it is laconically reflected and the ideas of teachers are compared - contemporaries of Ya.Chepigi. In particular B.Grinchenko, S.Rusovoy, K.Ushinskogo, T.Lubencya, O.Dukhnovicha. Analysing the scientific inheritance of Ya. Chepigi in comparing and comparison to his colleagues, exactly in the aspect of ideal of teacher, make sure, that each of them in realization of far-sighted nationally elucidative plans of studies and education at school considered a teacher a central figure.
У статті проаналізовано образ вчителя з погляду педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття. Детально розглянуто праці і вивчено думки Якова Чепіги щодо вчителя, яким має бути ідеальний учитель. Визначається важливість ролі вчителя в суспільстві і окреслюється методика, запропонована Я.Чепігою, яка забезпечує явний авторитет, зразковість і бездоганність моральних якостей учителя. Також у статті лаконічно висвітлені та порівнюються ідеї педагогів – сучасників Я.Чепіги. Зокрема Б.Грінченка, С.Русової, К.Ушинського, Т.Лубенця, О.Духновича. Аналізуючи наукову спадщину Я. Чепіги у порівнянні та зіставленні з його колегами, саме в аспекті ідеалу шкільного вчителя, переконуємося, що кожен з них центральною фігурою у здійсненні далекоглядних національно-просвітницьких планів навчання та виховання в школі вважав педагога. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2012
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/355/1/N_Bogdanets-Biloskalenko_%D0%A1PE_1-2_PED_PI.pdf
Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна (2012) Ідеал учителя: порівняння ідей Якова Чепіги та педагогів кінця ХІХ – початку ХХ ст. Неперервна професійна освіта, 1-2. с. 100-106. |
|