Запис Детальніше

Вплив філософського знання на розробку проблеми освітньої інтеграції дітей з особливими потребами

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Вплив філософського знання на розробку проблеми освітньої інтеграції дітей з особливими потребами
Влияние философского знания на разработку проблемы образовательной интеграции детей с особыми потребностями
Effect of philosophical knowledgethe development of educational problems of integration of children with special needs
 
Creator Мартинчук, Олена Валеріївна
 
Subject Науково-методичні журнали
 
Description У статті розглядається проблема перегляду світоглядних і методологічних орієнтирів корекційної педагогіки у зв’язку з розвитком інклюзивної форми навчання в Україні; висвітлюється вплив сучасних філософських ідей екзистенціалізму, прагматизму, постмодернізму, феноменології, персоналізму, філософської антропології на розробку проблеми інтегрування дітей з особливими потребами в загальноосвітній простір
В статье рассматривается проблема пересмотра мировоззренческих и методологических ориентиров коррекционной педагогики в связи с развитием инклюзивной формы обучения в Украине; раскрывается влияние современных философских идей экзистенциализма, прагматизма, постмодернизма, феноменологии, персонализма, философской антропологии на разработку проблемы интегрирования детей с особенными потребностями в общеобразовательное пространство
The article deals with the problem of the revaluation by the domestic correctional pedagogy its own ideological and methodological orientation due to increasing trends of Ukraine’s entry in the ideologically multidimensional world of developed countries and with the development of inclusive form of education in the secondary schools of the general type. Integration as the objective side of the development of the educational process in Ukraine specifies the search and accentuation of the methodological basis of this sophisticated and complex phenomenon. Thus within this article the attempt was made to determine the influence of philosophic knowledge on the development of the problem of the integration of the children with special educational needs to the secondary schools according to place of residence. The article emphasize on the different methodological and scientific and theoretical theories that underline approaches of the scientists of the post-Soviet period and foreign scientists while studying the phenomenon of educational integration and the ways of its implementation in the general education sphere. In particular, the research on the theory and practice of integrated and inclusive education that is carried out in the former Soviet Union is based on the scientific concepts developed by the prominent Soviet scientists in the sphere of defectology and psychology. The methodological basis for them was always dialectical materialist Marxist philosophy that explains of human life based on the concept of the social and practical and proactive human’s nature. Along with this the value of scientific heritage of L.Vigotskiy on the development of integration process in the world and development of the methodological basis of social and educational integration of the children with special needs was emphasized. The main part of the article is devoted to the influence of modern philosophical ideas of existentialism, pragmatism, postmodernism, phenomenology, personalism, philosophical anthropology on the development of the integration of the children with special needs into the general educational space. The most significant ideas of mentioned above philosophic trends that give opportunities for the studying of the different aspects of the problem of education, upbringing and development of the children with peculiarities of psychic and physical development within the conditions of the inclusive education are specified
 
Publisher Society for Cultural and Scientific Progress in Central and Eastern Europe
 
Date 2013
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/2431/1/E_Martynchuk_SAENDPAP_3_KSPKIO_IL.pdf
Мартинчук, Олена Валеріївна (2013) Вплив філософського знання на розробку проблеми освітньої інтеграції дітей з особливими потребами Science and education a new dimension "Pedagogy and Psychology. Vol. 3, 2013" / editor-in-chief dr. Xenia Vamos (3). с. 101-107. ISSN p-ISSN 2308-5258, e-ISSN 2308-1996
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/2431/