Запис Детальніше

Педагогіка толерантності в Україні: історія становлення й розвитку

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/2609/
 
Title Педагогіка толерантності в Україні: історія становлення й розвитку
Tolerance Pedagogy in Ukraine: the History of Formation and Development
Педагогика толерантности в Украине: история становления и развития
 
Creator Сінельник, Ірина Павлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено актуальність орієнтації навчально-виховного процесу у педагогічному виші на гуманістичні цінності; здійснено аналіз і дискурсивний огляд педагогічної та літературної спадщини деяких видатних українських педагогів-гуманістів XVIII – XX століть у контексті становлення й розвитку педагогіки толерантності в Україні; обґрунтовано доцільність побудови нової освітньої системи з урахуванням найкращих здобутків національної педагогіки.
The article highlights the topicality of the pedagogical university educational process orientation on humanistic values that is caused by the integration and globalization processes that have been going on in the modern world and the tempestuous political, social, economic and cultural changes in Ukraine over the past decades.
It is outlined that the system of higher education that reflects the processes taking place in all spheres of life and thus can not be separated from society, aims to reorient the educational process at the university from the accumulation of knowledge, skills, and abilities to student’s personality development, the formation and development of his (her) professional important qualities, one of which is tolerance. We understand tolerance as valuable attitude to people, regardless of their race, nationality, social status, political affiliation, and cultural background.
An analysis and discoursive review of the educational and literary heritage of some prominent Ukrainian educators-humanists of the XVIII-XX centuries in the context of the establishment and development of tolerance pedagogy in Ukraine are made; the expediency of creating a new education system considering the best achievements of national pedagogy and literature of the past is substantiated by the author of the article.
В статье освещена актуальность ориентации учебно-воспитательного процесса в педагогическом вузе на гуманистические ценности; осуществлен анализ и дискурсивный обзор педагогического и литературного наследия некоторых выдающихся украинских педагогов-гуманистов XVIII – XX веков в контексте становления и развития педагогики толерантности в Украине; обоснована целесообразность построения новой образовательной системы с учетом лучших достижений национальной педагогики.
 
Publisher Кіровоград: Імекс-ЛТД
 
Date 2013
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/2609/1/Sinelnik_I_TMPVD_2013_FLMD_PI.pdf
Сінельник, Ірина Павлівна (2013) Педагогіка толерантності в Україні: історія становлення й розвитку Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. (17). с. 274-281.