Запис Детальніше

Поняття легітимації: основні парадигми розуміння

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Поняття легітимації: основні парадигми розуміння
 
Creator Тур, Микола Григорович
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті на тлі формулювання розширеного розуміння соціального інституту в контексті феноменологічної традиції знання розкривається соціальна потреба в легітимації інституціонального світу й через методологічну призму поняття раціональності, взятому в широкому смисловому спектрі значень (як мислення, рефлексивність), окреслюються головні концепції розуміння легітимації та домінуючі засади її реалізації (в діахронії змін філософських парадигм – від онтологічної через менталістичну до лінгвістичної).
Типологія моделей легітимації у філософсько-історичній діахронії подається як поступова трансформація засад легітимації в напрямку від дорефлексивного стану (онтологічно-сакральний тип, що спирається на догматизовані комплекси знання) до рефлексивного (формально-раціональний тип), який зазнає подальшої трансформації у відповідних підходах постмодерністської філософської традиції, що культивують наративний потенціал мовних ігор.
При цьому наголошується, що історичним типам суспільств притаманний домінуючий (як ідеальний) тип та механізм легітимації: архаїчному суспільству – міфологічна легітимація; суспільству високих культур, визначною ознакою яких розглядається наявність інституту держави, – релігійна легітимація; модерному та постмодерному суспільствам – формально-раціональна легітимація.
В статье на фоне формулировки расширенного понимания социального института в контексте феноменологической традиции знания раскрывается социальная потребность в легитимации институционального мира и через методологическую призму понятия рациональности, взятом в широком смысловом диапазоне значений (как мышление , рефлексивность), определяются главные концепции понимания легитимации и доминирующие принципы ее реализации (в диахронии изменений философских парадигм - от онтологической через менталистскую к лингвистической .
Типология моделей легитимации в философско-исторической диахронии представляется как постепенная трансформация принципов легитимации в направлении от дорефлексивного состояния (онтологически сакральный тип, что опирается на догматизированной комплексы знания ) к рефлексивному (формально-рациональный тип), который получает дальнейшие трансформации в соответствующих подходах постмодернистской философской традиции, культивирующих нарративный потенциал языковых игр.
При этом отмечается, что историческим типам обществ присущ доминирующий (как идеальный ) тип и механизм легитимации: архаическом обществу - мифологическая легитимация; обществу высоких культур, определяющим признаком которых рассматривается наличие института государства, - религиозная легитимация; модерному и постмодерному обществам - формально-рациональная легитимация.
In the article on the basis of formulation of deep understanding of social institute in the context of phenomenological traditions of knowledge the social demand in legitimating of institutional world and through methodological prism of concept of rationality are opened, which is taken in wide sensible spectrum of knowledge (as mentality, reflexity) the main concepts of legitimating understanding and dominant factors of its realization are underlined (in diachrony the changes of philosophical paradigms – from ontological through mental to linguistically).
The typology of models of legitimating in philosophical-historical diachrony is presented as gradual transformation as factors legitimating in the direction from before reflexive condition (ontological-sac rental type, which is based on the dogmatic complexes of knowledge) to reflexive (formal-rational type), which experiences further transformation in coordinate approaches of post modernistic philosophical tradition, which cultivates narrative potential of lingual games.
It is also stressed that historical types of societies are characteristic to the dominant (as ideal) type and mechanism of legitimating: to the archaic society – mythological legitimating; to the society of high cultures, remarkable indication of which the availability of institute of government are examined – religious legitimating; to the modern and post modern society – formal-rational legitimating.
 
Date 2009
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/3152/1/Tur_ponyatty-ligitumisatcii_2009.pdf
Тур, Микола Григорович (2009) Поняття легітимації: основні парадигми розуміння Філософська думка (5). с. 9-21.
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/3152/