PROBLEMS OF TRIBOCHEMICAL ACTIVITY OF MICRO-DISPERSIVE HYDROSILICATE AT CONTACT ZONE OF A STEEL FRICTION PAIR
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
PROBLEMS OF TRIBOCHEMICAL ACTIVITY OF MICRO-DISPERSIVE HYDROSILICATE AT CONTACT ZONE OF A STEEL FRICTION PAIR
ПРОБЛЕМИ МЕХАНОХІМІЧНОЇ АКТИВНОСТІ МІКРОДИСПЕРСНОГО ГІДРОСИЛІКАТУ В КОНТАКТНІЙ ЗОНІ СТАЛЕВОЇ ПАРИ ТЕРТЯ |
|
Creator |
Міщук, Олег Олександрович
Юдіна, Віта Василівна Цаплій, Максим Петрович |
|
Subject |
friction; steel; surface microstructure; surface layer; filling; mineral hydrosilicate; carbides; magnesium
— тертя; сталь; мікроструктура поверхні; поверхневий шар; наповнювач; мінеральний гідросилікат; карбіди; магній — |
|
Description |
At various load, velocity and temperature conditions of friction process, creative mechanismsand properties of abrasive-wear-reductive surface structure of steel friction surfaces formed atinfluence of the ultra-fine mineral hydrosilicate are investigated. SEM, AES, optical and tribologytests were performed to study the morphology, element composition and thin-layer structureof tribochemical films on tops of friction surface ranges. It is found the tribofilm is thinlayer complex of a high-density pre-surface oxide layer and an under-surface carbide-like layerwith density, which is less than that of friction pair steel. The peculiar role of magnesium,which is element to act to the carbide transformation of steel low-density under-surface layers,is revealed. The dynamic of “iron -carbide to cementite” transformation is influence on propertiesof the steel under-surface layer and far whole tribofilm. That is why the critical influence oflubricant temperature in the close range of “RT–120 ºС” on tribological efficiency of the hydrosilicateis observed too.
За різних навантажувально-швидкісних та температурних умов тертя досліджено закономірності виникнення та властивості абразивно-зносостійкої поверхневої структури тертьової поверхні сталі, що утворюється під впливомдрібнодисперсного мінерального гідросилікату. Виявлено особливу роль магнію,як елементу, що впливає на карбідне перетворення поверхневих шарів сталі, атакож критичний вплив підвищеної температури мастильного матеріалу натрибологічну ефективність гідросилікату. |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2013-11-25
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/msword
application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/5764
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; Том 1, № 60 (2013); 4-20
Problems of Friction and Wear; Том 1, № 60 (2013); 4-20 Проблемы трения и износа; Том 1, № 60 (2013); 4-20 |
|
Language |
uk
|
|