Методологічний потенціал транс дисциплінарного підходу в організації змісту навчання (Methodological potential of transdisciplinary approach in learning content)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/2781/
|
|
Title |
Методологічний потенціал транс дисциплінарного підходу в організації змісту навчання (Methodological potential of transdisciplinary approach in learning content) |
|
Creator |
Ганаба, С. (S. Hanaba)
|
|
Subject |
Philosophy
Навчальні матеріали та презентації |
|
Description |
У статті акцентується увага на необхідності осмислити хаотичний і мінливий світ з позицій цілісного підходу, виробити стратегії поведінки та життєдіяльності в ньому, відновити гармонію стосунків людини зі світом. Наголошується, що трансдисциплінарний підхід є одним із шляхів інтеграції знань. Він передбачає поєднання знань у контексті проблеми і з метою її вирішення. Стверджується, що використання транс дисциплінарного підходу в процесі створення інтеграційної цілісності знань є необхідною умовою розвитку освіти та особистості, оскільки передбачає самовибудовування як інтелектуальний ресурс, так і особистості у межах цього процесу (The article focuses on the need for understanding chaotic and changing world from the standpoint of a holistic approach to develop behavioral strategies and life in it, to restore the harmony of human relations with the world. Notes that the transdisciplinary approach is one way to integrate knowledge It involves a combination of knowledge to solve problems. Finding solution to problems and finding new problems defined value orientations and priorities of transdiscipilinary practices. Thus the ability to see implemented in the education of new angles, dimensions and approaches. Transdystsyplinary seen as the ability to produce a new type of knowledge Orientation and shift in the border area of everyday life blurs clear and strict disciplinary boundaries. It is alleged that by transdisciplinary practice is the development of disciplines in their boundary limits. Using a trasdisciplinary approach in the process of establishing the integrity of the integration of knowledge is a prerequisite for the development of education and personality) |
|
Publisher |
Вид-во НаУОА
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Rights |
—
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/2781/1/13.pdf
Ганаба, С. (S. Hanaba) (2014) Методологічний потенціал транс дисциплінарного підходу в організації змісту навчання (Methodological potential of transdisciplinary approach in learning content). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 62-67. |
|