Концепція естетичного переживання в естетиці Романа Інгардена (The conception of aesthetical experience in the aesthetics of Roman Ingarden)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/2800/
|
|
Title |
Концепція естетичного переживання в естетиці Романа Інгардена (The conception of aesthetical experience in the aesthetics of Roman Ingarden) |
|
Creator |
Шевчук, К. (K. Shevchuk)
|
|
Subject |
Art
Навчальні матеріали та презентації |
|
Description |
Проблема естетичного переживання є вістрям естетичної теорії Романа Інґардена. Естетичне переживання, на думку філософа, становить підґрунтя будь-якого естетичного пізнання, воно має визначену загальну структуру, складний, процесуальний характер, складається з кількох фаз та характеризуєтсья наявністю емоційних, перцептивних та пізнавальних чинників, які, своєю чергою, відзначаютсья своєрідною динамікою та активністю суб’єкта. У статті розглянуто основі аспекти проблеми естетичних переживань, їх мету та роль у формуванні естетичних цінностей (The problem of aeshetical experience is an important aspect of Roman Ingarden’s aesthetical theory. As he states, the aesthetical experience can be seen as fundament of every kind of aesthetical cognition. Aesthetical experience has general structure, complicated procedural character and it’s consist of few phases. Roman Ingarden states that aesthetical experience is characterixed by existence of emotional and cognitive element that are exceled by special dynamics and activity of subject. In the present article it’s analyzed that the main aim of aesthetical experience is formation of aethetical object and creating the opportunities of aesthetical evaluation. In other words there is the problem of judgement about the aestheticl value of art. If the process of aethetical experience happens in the appropriate way, corrensponds the appropriate conditions and forms the aesthetical object, the subject has possibility to immediate converse with qualities of this object. As the result, there is to be possible the evaluation and the general aim of aesthetical experience will be realized. Ingarden states that, criteria of evaluation of aesthetical experience are not richness and intensity of it and are not meeting the needs of various life subject, but the compliance with respect to aesthetic experience of a work of art that this experience caused. Therefore, some experiences were to be disqualified. This appears the normativity of aesthetic conception of the Polish philosopher. Roman Ingarden’s conception of aesthetical experience is the most developed and original in modern aesthetical theory. With respect to aesthetic experiences, his position can be defined as structural and teleological. Філософ вважав, що сутність і специфіка цих переживань проявляється в їх своєрідній структурі і меті, якій вони мають служити. Philosopher believed that the nature and specificity of these experiences is evident in their peculiar structure and purpose which they serve) |
|
Publisher |
Вид-во НаУОА
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Rights |
—
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/2800/1/26.pdf
Шевчук, К. (K. Shevchuk) (2014) Концепція естетичного переживання в естетиці Романа Інгардена (The conception of aesthetical experience in the aesthetics of Roman Ingarden). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 131-134. |
|