Запис Детальніше

Феномен естетичного крізь призму дихотомії «байдуже-небайдуже» у творчості А. Канарського (The phenomenon of aesthetic in the light of dichotomy “indifferent-not indifferent” in the works of A. Kanarskii)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/2805/
 
Title Феномен естетичного крізь призму дихотомії «байдуже-небайдуже» у творчості А. Канарського (The phenomenon of aesthetic in the light of dichotomy “indifferent-not
indifferent” in the works of A. Kanarskii)
 
Creator Залужна, А. ( A. Zaluzhna)
 
Subject Aesthetics
Philosophy
Навчальні матеріали та презентації
 
Description У статті розкривається антропологічна домінанта естетичного світовідношення в контексті
світоглядно- методологічної й культурологічної переорієнтації філософського й естетичного дискурсу «пізнього

радянського марксизму». Висвітлено основні аспекти зміни гносеологічної парадигми в естетиці, що
призвело до утвердження суб’єктивного виміру естетичного та його вкоріненості в життєвому світі людини.
Проаналізовано виявлені А. Канарським закономірності діалектичного руху чуттєво-естетичних актів, які
конституюють естетичне як чуттєве, безпосереднє та ціннісне на межі дихотомії «байдуже-небайдуже» (The article deals with the anthropological dominant of aesthetic correlation in the context of world view
andmethodological and culturological reorientation of philosophical and aesthetical discourse of “late
SovietMarxism”.The main aspects of change of gnoseologicalparadigmin aesthetics which have caused strengthening
of subjectivedimension of aesthetic and its striking root in a life world of a person were observed. Within limits of Marxist
world view the developments of high scientific and professional quality are appearing. They become anevidenceof
world view and humanisticrenewal of Marxism and anthropological filling of aesthetic sphere of scientific knowledge.
The A. Kanarskii’s attempt of construction of aesthetic theory throughfinding regularities of aesthetic process is
important. The search of aesthetic being becomes possible by means of explication of essence and the peculiarity of
aesthetic inclusive ofliving aesthetic practice of life as immediate, not indifferent and sensory man’s attitude to the
world in its entirety of strengtheningof singleness of a person. By means of dichotomies “indifferent-not indifferent”,
“immediate-indirect”, “sensory-not sensory” A. Kanarskii crystallizes out that special conditionof a man which
constitutes the phenomenon of aesthetic.
The philosopher deduces such a concept as “indifferent” as dialecticalopposition to not indifferent, sensory and
aesthetic. This characterizes thesubjectivestate of a man and what is more it is the necessary condition for discoveringof
important and valuable. In this very context the aesthetic appears to be a necessary constant of a man’s culture which
shows the measure of not indifferent attitude to the world and to the sense of a man’s existence.
The thought about striking root of a phenomenon of aesthetic in life processes of a person throughthe strengthening
of a man’s involvement in being and immediateperceptionand emotional experience as the most adequateconsolidation
of thought creation and not indifference gets a heuristicperception)
 
Publisher Вид-во НаУОА
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Rights
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/2805/1/30.pdf
Залужна, А. ( A. Zaluzhna) (2014) Феномен естетичного крізь призму дихотомії «байдуже-небайдуже» у творчості А. Канарського (The phenomenon of aesthetic in the light of dichotomy “indifferent-not indifferent” in the works of A. Kanarskii). Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Філософія", Вип.15. pp. 151-155.