Запис Детальніше

Методологія визначення трудомісткості дизайн-ергономічних робіт та методи оцінювання рівня якості їх результатів

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методологія визначення трудомісткості дизайн-ергономічних робіт та методи оцінювання рівня якості їх результатів
 
Subject дизайн-ергономічні роботи
метод оцінювання
рівень якості
результат
трудомісткість
методологія
 
Description В основу методології визначення трудомісткості дизайн-ергономічних робіт покладені
наступні положення:
- через дію чинників, що не піддаються формалізації, трудомісткість дизайн-проектування не
може бути визначеною однозначно. Доцільно розраховувати трудомісткість як компромісну
величину, що є в достатній мірі адекватною виконаній роботі і задовольняла б замовника,
що оплачує роботу, і виконавця – дизайнера, заробітна платня якого стимулювала б пода-
льшу працю;
- документи, призначені для регулювання питань визначення трудомісткості дизайн-
ергономічних робіт не можуть бути директивними, а повинні мати вигляд рекомендацій, ме-
тодичних настанов для визначення трудомісткості;
- викладені в рекомендаціях, методичних настановах параметри повинні мати базові значення
і поправні коефіцієнти, які б враховували різні чинники виконання робіт.
Під час визначення трудомісткості дизайнерських, ергодизайнерських робіт повинні бути
враховані наступні чинники:
- складність завдання на розробку, рівень інноваційності робіт (інноваційне проектуван-
ня, модернізація чи стайлінг об’єкта);
- складність об’єкта проектування (його комплексність, системність);
- кількість виконаних етапів, завершеність робіт, трудомісткість укладання договору, ви-
рішення організаційних питань під час проектування, виготовлення демонстраційних матеріалів
тощо.
Якість дизайн-ергономічних робіт – синтетичний показник, що відображає сукупний
прояв різних чинників і оцінюється на основі кількісного виміру визначальних властивостей
виробу. Методика дизайн-ергономічного оцінювання якості потребує розширення номенклату-
ри показників якості, додавши до неї такі „супутні” показники, які б враховували сервісні та
„нефункційні” характеристики виробів.
Враховуючи, що оплата дизайн-ергономічних робіт повинна стимулювати виконавця до
найкращого виконання роботи, доцільне встановлення розміру оплати у вигляді діапазону міні-
мальної та максимальної вартості робіт (залежно від їхньої якості та в межах встановлених но-
рмативів).
Існуюча практика визначення фахового рівня виконавців після визначення загальної су-
ми оплати проекту не сприяє адекватним розрахункам суми оплати праці. Більш прийнятним є
визначення фахового рівня і кількості виконавців залежно від часу, відведеного на виконання
роботи та складності творчого завдання.
Найважливіші результати розробки. Визначення трудовитрат на ергодизайнерські роботи
повинно базуватись на нижчевикладених принципах.
Принцип визначення робіт з ергодизайну як системної творчої діяльності (створення які-
сно нових оригінальних, суспільно значущих виробів вимагає від дизайнерів і ергономістів
продукування специфічних інноваційних вирішень з залученням знань з різних галузей проект-
ної діяльності та мистецтва, що визначає системний творчий характер їхньої праці і вимагає
стимулювання їх діяльності на рівні, вищому ніж середній по країні).
Принцип врахування різної вагомості логічної та евристичної складових ергодизайнерсь-
кої діяльності (багатогранність об’єкта ергодизайнерської діяльності обумовлює різне співвід-
ношення в реалізації ергодизайнерських робіт логічної та емпіричної складових. Так, в реди-
зайні, де здійснюється часткове вдосконалення виробу, роботи можуть виконуватись в основ-
ному за рахунок фахових знань і вмінь; у стайлінгу, де потрібне лише доопрацювання зовніш-
нього вигляду виробу, частково може бути задіяний інноваційний підхід; в інноваційному ди-
зайні, як правило, домінує застосування творчого, системного, інноваційного підходу вирішен-
ня завдань).
Принцип підходу до визначення трудомісткості ергодизайнерських робіт залежно від
об’єкту проектування (розмір трудовитрат доцільно визначати як суму складових ергодизай-
нерського розроблення об’єкту. Межі трудовитрат доцільно визначати для розроблення груп
(типів) подібних за складністю об’єктів і глибини їх ергодизайнерської проробки).
Принцип відносності рівня прямих трудовитрат (ергодизайнерське рішення може бути
генероване за короткий термін, або миттєво (ефект „осяяння”) завдяки високому творчому фа-
ховому рівню виконавця, його ерудиції, досвіду чи в результаті поступового, наполегливого
продукування безлічі варіантів та їх синтезу).
В основу оцінювання дизайн-ергономічного рівня якості виробів покладено естетичне
оцінювання як найбільш комплексний його вид.
В роботі доведено, що загальна оцінка продуктів дизайну повинна бути комплексною,
при цьому естетичні, утилітарно-функційні, техніко-технологічні, ергономічні, економічні вла-
стивості об'єкта співвідносяться зі своїми критеріями оцінювання, виявляються в істотно різних
оцінних процедурах і не можуть бути виражені в порівнянних кількісних показниках.
Встановлено, що естетична цінність поєднується з утилітарно-функційними, техніко-
технологічними, ергономічними, економічними й іншими властивостями речей. Це поєднання
не полягає ні в автоматичному переході позаестетичних властивостей в естетичні переваги
("корисно, зручно, конструктивно, дешево – отже красиво"), ні в повної незалежності других
від перших ("красота речі – одне, а корисність і конструктивність зовсім інше"). Між естетич-
ною цінністю й позаестетичними властивостями речі існують складні зв'язки, залежності, опо-
середкування, тому що краса є якість змістовної форми, а не "чистої", абстрактної, відірваної
від змісту. Разом з тим ця форма має відносну самостійність, яка не дозволяє зводити її цін-
ність до якостей змісту.
Естетичне оцінювання стосується тих якостей виробів, які в найбільшій мірі підлягають
зміні залежно від зміни соціальних, економічних та культурних особливостей буття суспільст-
ва, розвитку технологій виробництва та впливу таких факторів, як глобалізація і зміна стилів в
мистецтві. Те, що можна назвати естетичним сьогодні, завтра вже не буде відповідати новим
критеріям естетики. В таких умовах видається доцільним давати естетичну оцінку виробу, вра-
ховуючи абсолютні критерії, такі, як композиційні характеристики форми з урахуванням пре-
ференцій суспільної групи, що користується оцінюваним виробом наразі.
По-перше, носієм естетичної цінності може бути будь-яке почуттєво сприймане явище
(природне, технічне, художнє), сама людина, його дії й поводження, історична подія тощо, тоді
як художню цінність можуть мати тільки твори мистецтва. По-друге, носієм естетичної ціннос-
ті, саме в силу його універсальності, є змістовна форма матеріальних предметів і дій, тобто міра
впорядкованості, організованості, гармонійності, обумовлена особливостями змісту цієї форми.
Міра естетичної цінності з боку її носія визначається ступенем відповідності форми зміс-
ту, а з боку суб'єкта, що встановлює цю цінність, – ступенем відповідності змісту твору ідеалу
даного суб'єкта. В підсумку краса – збіг реального з ідеальним, який виявляється в спогляданні
реального в його почуттєво сприйманій конкретності, тобто в оформленості його змісту, і спів-
віднесенні цієї форми існування з ідеальною моделлю буття, яка склалася в уяві суб'єкта.
Естетична й художня експертиза в дизайні повинна здійснюватися фахівцями, що мають
розвинений естетичний і художній смак стосовно до даної області діяльності; оскільки ж смак
не природжена властивість особистості, а формується в процесі виховання, утворення, практи-
чного спілкування з носіями естетичних і художніх цінностей, остільки необхідна система під-
готовлення кваліфікованих експертів.
Отримані результати надають можливість вперше в Україні та СНД об’єктивізувати і формалізувати економічні аспекти дизайн-ергономічної діяльності, а також оцінити якість проведених дизайн-ергономічних робіт.
 
Date 2014-07-21T09:32:20Z
2014-07-21T09:32:20Z
2011
 
Type Technical Report
 
Identifier http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/9249
 
Language other
 
Publisher Національний авіаційний університет