Запис Детальніше

Теоретичні засади багатоальтернативного ситуаційного моделювання та оцінки ризиків в соціотехнічних системах

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Теоретичні засади багатоальтернативного ситуаційного моделювання та оцінки ризиків в соціотехнічних системах
 
Creator Харченко Володимир Петрович
 
Subject соціотехнічні системи
оцінка ризику
багатоальтернативне ситуаційне моделювання
управління повітряним рухом
повітряне судно
комп’ютерне моделювання
конфліктна ситуація
 
Description Основні наукові результати, отримані у 2008-2010 роках, складають:
- математична модель ризиків виникнення небезпечних ситуацій при виконанні польоту,
обумовлених втратою зв’язку екіпажу з наземними службами управління повітряним рухом (УПР).
Аналітичні вирази, які описують модель, дозволяють чисельно визначити і оцінити значення ризи-
ку виникнення аварійної або катастрофічної ситуацій під час періоду відсутності зв’язку;
- метод моделювання класів повітряних ситуацій, що дозволяє сигналізувати про неза-
плановані відхилення ПК від заданої висоти польоту і визначати апріорні статистичні характе-
ристики класів повітряних ситуацій для оцінки рівня ризику;
- узагальнений стохастичний метод оцінки потенційно-конфліктних ситуацій та ризику зі-
ткнення літаків у системі управління повітряним рухом з урахуванням стохастичного характеру
збурень, що призводять до відхилення літаків від заданих траєкторій польоту, і кореляційних за-
лежностей у часі, а також з урахуванням особливостей процесу керованого польоту літака;
- метод комп’ютерного моделювання оцінки ризику конфліктної ситуації, що базується
на порівнянні результатів прямого статистичного моделювання процесу руху літаків з чисель-
ним рішенням рівнянь ймовірності конфлікту. Отриманий алгоритм моделювання оцінки ймо-
вірності конфлікту дозволяє здійснювати оптимізацію процесу обчислень при оперативному
УПР шляхом попереднього розрахунку і зберігання необхідних імовірнісних параметрів;
- метод прогнозування ризику, що базується на використанні логістичної моделі оціню-
вання ймовірності небажаної події. Метод дозволяє прогнозувати ймовірність небажаної події
під час польоту, використовуючи значення факторів, що впливають на безпеку польоту;
- метод прийняття рішень для системи управління безпекою повітряного руху на основі
апарату нейронних мереж. Розроблена модель нейронної мережі дозволяє у безперервному ре-
жимі формувати вектор ефективних керуючих впливів для системи управління безпекою
польотів в залежності від факторів ризику аеронавігаційної системи;
- алгоритми комп’ютерного моделювання управління ризиками, що дозволяють викону-
вати автоматизовану діагностику та прогнозування рівня безпеки польотів, здійснювати управ-
ління факторами ризику;
- методи та алгоритми моделювання багатоальтернативної оцінки ризику потрапляння
ПК у небезпечні ситуації. Застосування для ситуаційної оцінки ризику під час польоту алгорит-
мів, що реалізують багатоальтернативне послідовне порогове правило, дає можливість істотно зменшити ймовірність катастрофи та здійснити запобіжний маневр у правильному напрямку за рахунок використання додаткових класів ситуацій, що передують катастрофічній ситуації.
 
Date 2014-07-21T12:11:11Z
2014-07-21T12:11:11Z
2010
 
Type Technical Report
 
Identifier http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/9267
 
Language other
 
Publisher Національний авіаційний університет