Запис Детальніше

Розробка методичних основ контролю технічного стану авіаційних двигунів, які експлуатуються в авіапідприємствах України

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Розробка методичних основ контролю технічного стану авіаційних двигунів, які експлуатуються в авіапідприємствах України
 
Subject авіаційний двигун
технічний стан
авіапідприємства України
контроль
експлуатація
газотурбінний двигун
 
Description В результаті проведених досліджень обґрунтовані фундаментальні основи створення алгоритмів діагностування авіаційних двигунів низької та підвищеної контролепридатності на базі визначення логічних зв'язків і залежностей між характеристиками вузлів авіаційного ГТД та експлуатаційними параметрами його робочого процесу.
Суть запропонованого методу ідентифікації моделі конкретного двигуна полягає в міні-
мізації нев'язок між значеннями приведених до стандартних умов параметрів робочого процесу
авіаційного ГТД, розрахованих за математичною моделлю і значеннями тих же параметрів, що
зняті з дросельної характеристики конкретного двигуна під час польоту чи опробування на зем-
лі. Дросельна характеристика будується або за формулярними даними, або за результатами ви-
пробувань двигуна на початку його експлуатації чи після капітального ремонту.
Застосовується статистичний метод ідентифікації експериментальних і визначених за ма-
тематичною моделлю характеристик, що дозволяє об'єктивно, з урахуванням точності вимірів і
точності вихідних характеристик вузлів виявити причини розбіжності експериментальних і роз-
рахункових даних, а також збільшити обсяг діагностичної інформації і підвищити точність оці-
нок внутрішньо-змінних параметрів які одержуються при обмеженому числі вимірів.
Для заданих режимів роботи і польотних умов значення параметрів ГТД і його елементів
визначаються з використанням математичної моделі. Після чого послідовно по проточній час-
тині порівнюється розрахований параметр із його вимірюємим значенням на тому ж режимі ро-
боти двигуна (порівняння здійснюється за приведеними до стандартних умов і режиму значен-
ням параметра). Аналіз експериментальних і теоретичних досліджень показав, що ступінь від-
повідності між розрахованими й вимірюємими параметрами конкретного екземпляра ГТД за-
лежить від відповідності фактичних характеристик його вузлів типовим. Тому при ідентифіка-
ції моделі виконується "підстроювання" типових характеристик компресорів і турбін шляхом
оцінки величини зсуву робочої точки на відповідній характеристиці при заданій (вимірюваній)
частоті обертання ротора високого тиску.
Високий рівень контролездатністі і реальні можливості застосування засобів автоматизо-
ваного контролю двигунів типу ПС-90А зумовлюють використання для оцінки їх технічного
стану (ТС) методів і засобів безупинного контролю і діагностики, застосування яких поєднуєть-
ся зі стратегією обслуговування за станом з контролем параметрів.
Для безупинного аналізу і управління ТС, попередження відмов авіаційних ГТД в польо-
ті використовується комплексний, поетапний контроль ТС, який включає методи бортового і
наземного контролю, діагностування і автоматизованого пошуку відмов ГТД, що забезпечують
автоматичну реєстрацію і візуальний контроль параметрів і сигналів, методи експрес-обробки і
трендового аналізу параметрів проточної частини двигуна, методи контролю паливної, масляної
і інших функціональних систем двигуна, вібродіагностики і візуального контролю.
Розроблено концепцію системи діагностування двигунів підвищеної контролепридатнос-
ті, що заснована на комплексному підході який включає задачі оперативного аналізу, діагнос-
тики і моніторингу технічного стану і автоматизованого пошуку і локалізації відмов ГТД.
До групи основних задач оперативної оцінки технічного стану авіаційного двигуна від-
носяться задачі контролю повідомлень БСКД, експрес-аналізу польотної інформації, обробки і
аналізу гонок, а також перегляду і візуалізації польотної інформації. Задачі, які рішаються в цій
групі, контролюють роботу двигуна і його систем на протязі всього польоту, на всіх режимах
роботи по польотній інформації записаній на МСРП-А-02. Оперативний контроль ТС двигуна
забезпечує: контроль сигналів про відмови двигуна, датчиків і блоків його системи контролю,
перевищення контрольованими параметрами фіксованих меж та меж які плавають, контроль
роботи двигуна на всіх режимах включаючи: запуск, МГ, МГ перед виходом на зліт, злітний,
набір висоти, горизонтальний політ, зниження, гальмування і виключення, контроль роботи йо-
го функціональних систем: запуску, паливної, масляної, механізації компресора, реверса тяги і
охолодження турбіни. Контролюються наробітки на усіх режимах, тяга, фактична та питома ви-
трата палива. В процесі оперативного контролю здійснюється аналіз параметрів, що характери-
зують стан контрольованих систем двигуна за спеціальними алгоритмами допускового контро-
лю шляхом порівняння підконтрольних параметрів із їх граничними значеннями з видаванням
відповідних повідомлень. В рамках оперативного контролю здійснюється розпізнавання режи-
мів і стану двигуна та логічний аналіз сигналів в цілях пошуку і локалізації відмов. По резуль-
татам обробки польотної або гоночної інформації формуються спеціальні документи, а також
заповнюються бази даних для проведення подальшої обробки і аналізу міжпольотних трендів.
До другої групи відносяться задачі зв'язані з контролем і діагностикою двигуна, який ба-
зується на аналізі міжпольотних трендів параметрів. В цю групу входять задачі трендового ана-
лізу параметрів (і нев’язок ) проточної частини, функціональних систем двигуна, витрат палива
і тяги двигуна. В процесі аналізу крім приведених до САУ і режиму параметрів використову-
ються параметри стану, одержані на основі термогазодинамічної моделі двигуна такі як ефекти-
вний ККД двигуна, міра підвищення повної температури термодинамічного циклу, параметр
ККД ТНД, параметр втрат в каналі НК, параметр повноти згорання палива та інші і спеціальні
параметри. Відмічені задачі призначені для середньострокової оцінки і прогнозування техніч-
ного стану двигуна.
Проведений теоретичний і практичний аналіз накопиченої інформації дозволив виділити
основні і допоміжні параметри і сигнали, режими роботи двигуна і умови зняття параметрів, що
забезпечують ідентифікацію відмов і пошкоджень двигуна і його функціональних систем. Так,
при контролі проточної частини двигуна у ранзі основних використаються тренди параметрів
Ттнд, πт, πк, Тлоп, К, Nвен. Розроблені вирішальні правила для пошуку пошкоджень в проточ-
ній частині двигуна, системах автоматичного регулювання, паливопостачання, маслосистеми і
рекомендації по перевірці і усуненню цих пошкоджень, що включені в експертну систему при-
йняття рішень про ТС двигуна і автоматизованого пошуку пошкоджень.
Для оперативного пошуку пошкоджень в експлуатації пропонується використовувати комплексну систему, що включає непараметричні та параметричні методи, які використовують польотну інформацію, статистичні дані про найбільш характерні відмови двигунів даного типу і історію відмов конкретних двигунів, зауваження екіпажів і дані лабораторії діагностики про подібні відмови, дані про відмови, зареєстровані у бортовій системі контролю, а також отримані у процесі оперативного контролю двигуна, що накопичуються у відповідних базах даних.
 
Date 2014-07-28T11:51:35Z
2014-07-28T11:51:35Z
2003
 
Type Technical Report
 
Identifier http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/9361
 
Language other
 
Publisher Національний авіаційний університет