Запис Детальніше

САМООЦІНКА ТА РІВЕНЬ ДОМАГАНЬ ЯК ОСОБИСТІСНІ КОНСТРУКТИ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ.

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/3082/
 
Title САМООЦІНКА ТА РІВЕНЬ ДОМАГАНЬ ЯК ОСОБИСТІСНІ КОНСТРУКТИ
ТА ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ.
 
Creator Кулаков, Р. (R. Kulakov)
 
Subject Psychology
 
Description У статті з позицій сучасних теоретико-прикладних наукових досліджень висвітлюється проблема становлення самооцінки і рівня домагань як психологічних детермінант професійного самовизначення особистості в ранньому юнацькому віці. Систематизовано численні характеристики самооцінки й рівня домаганьособистості, їх взаємозв’язок та співвідношення за такими параметрами, як їх узгодженість (за показниками стійкості, реалістичності, стабільності й адекватності) та дивергенція (за показниками висоти, незадоволеності, асинхронності, локалізації та ін.). Наводиться аналіз структурних, функціональних та індивідуально-типових взаємозв’язків між розвитком самооцінки, рівнем домагань та мотивацією досягнення на етапі професійного становлення особистості старшокласників. Врахування таких взаємозв’язків дає можливість стверджувати про рівень зрілості мотиваційно-цільової сфери старшокласників, критеріємякої виступає стійка та глибока інтегрованість рівня домагань з мотивацією досягнення та самооцінкою.
Виявлено місце і значущість у структурі професійного самовизначення таких особистісних конструктів, як
самооцінка і рівень домагань. На основі виділених етапів професійного самовизначення особистості уточ-
нено специфіку та сутність становлення самооцінки й рівня домагань у ранній юності з урахуванням психо-
логічного механізму узгодження суб’єктивних факторів вибору професії («хочу» і «можу») та об’єктивних
вимог майбутнього професійного середовища праці («потрібно»). Визначено головні складові готовності
особистості до професійного самовизначення у період ранньої юності: наявність професійних та життєвих цілей, знаходження себе як особистості, саморозвиток в процесі підготовки себе до успішної праці в обраній професії, пізнання своїх психологічних можливостей, здібностей і нахилів стосовно майбутньої професії (самопізнання), здійснення адекватної самооцінки своїх можливостей, здібностей і нахилів (само-
оцінювання), психічна і професійна самопідготовка до майбутньої діяльності в обраної професії.
(The article reveals the problem of the formation of self-esteem and level of claims as psychological determinants
of professional self-identity in early adolescence from the standpoint of modern theoretical and applied scientific
research. Numerous characteristics of self-esteem and level of claims, their correlation and value for parameters
such as their consistency (by indicators of stability, feasibility, sustainability and adequacy) and divergence (by
indicators of altitude, dissatisfaction, asynchrony, location, etc.) are systematized. The structural, functional and individual model of relations between the development of self-esteem, level of claims and motivation to achieve at
the stage of seniors professional identity formation are reviewed.
The consideration of data relations enables to measure the level of maturity of motivational target sphere of
seniors, a criterion of which is stable and deep integration of the claims level with achievement motivation and
self-esteem. The place and importance of such personal constructs as self-esteem and level of claims in the structure of professional self-determination are revealed. Based on selected stages of professional self-identity of a person, the specific nature of the formation of self-esteem and level of claims in early adolescence are specified,with the consideration of the psychological mechanism of coordination of human factors in career choices («I want» and «I can») and the objective requirements of future professional work environment («It is required»). Among the key components of personal readiness to professional self-determination that were revealed at early adolescence there
are: the availability of professional and life goals, finding oneself as an individual, self-development in preparing oneselves for successful work in a chosen profession, knowledge of one’s psychological peculiarities, abilities and aptitudes for future profession (self-knowledge), exercising of adequate self-assessment of capabilities, abilities and aptitudes (self-assessment), mental and professional self-preparation to future performance in the chosen profession.)
 
Publisher Видавництво Національного університету «Острозька академія».
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Rights
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/3082/1/Kulakov_NZ_Vyp_26.pdf
Кулаков, Р. (R. Kulakov) (2014) САМООЦІНКА ТА РІВЕНЬ ДОМАГАНЬ ЯК ОСОБИСТІСНІ КОНСТРУКТИ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ У РАННЬОМУ ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Пси­хологія і педагогіка» (Вип.26). pp. 78-83.