Запис Детальніше

THE DETERMINATION OF PROFESSIONAL EDUCATION AND TRAINING: MODERN ACCENTS

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/5028/
http://pptp.kubg.edu.ua/numbers/39-arkhiv-nomeriv-2014-roku/124-4-2014-roku.html
 
Title THE DETERMINATION OF PROFESSIONAL EDUCATION AND TRAINING: MODERN ACCENTS
ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ І НАВЧАННЯ: СУЧАСНІ АКЦЕНТИ
ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ОБУЧЕНИЯ: СОВРЕМЕННЫЕ АКЦЕНТЫ
 
Creator Грищук, Ю.В.
 
Subject Педагогічний процес
Педагогічний процес: теорія і практика
 
Description The article analyzed the features of professional education and training in Ukraine. The contents of the concepts
«vocational education» and «training» are solved. The regulatory framework in the field of education, allowing to
specify the purpose of professional education and training, its level of implementation are investigated. The main
stages, trends and prospects of vocational education in Ukraine are characterized. Professional content paradigm in
university education, serving the most important component of higher education is considered. Within this paradigm
science stops to be independent as a means of knowledge and explanation of the world. It began to function as productive
force that contributes to the development of technology and production directly. As a result of this approach
university began to concentrate and expand not only the range of knowledge, but also the best examples of socio-cultural and professional activity. The new Law of Ukraine «On Higher Education» is analyzed, according to which higher
education provides fundamental scientific, professional and practical training, obtaining higher education degrees
citizens according to their wishes, interests and abilities, improving scientific and professional training, retraining and professional development. It is proved that professional education and training in the first place, should be seen as a necessary condition for the full development of the individual as a specialist high skills, his professionalism is the key to a broad and effective application of new knowledge-based information technology, improving living standards, ensure economic stability. It is underlined the need for advanced training models of competitive professionals able to provide progressive advancement of the information society.
Охарактеризовано поняття «професійна освіта» і «професійне навчання». Досліджено нормативно-правову базу у галузі освіти, що дозволило конкретизувати мету професійної освіти і навчання, її рівні реалізації.
Проаналізовано основні тенденції та перспективи розвитку системи професійно-технічної освіти в Україні.
Наголошено на необхідності розробки перспективних моделей підготовки конкурентоспроможних фахівців, здатних забезпечувати прогресивний розвиток сучасного суспільства.
Охарактеризованы понятия «профессиональное образование» и «профессиональное обучение». Исследовано нормативно-правовую базу в области образования, что позволило конкретизировать цель профессионального образования и обучения, его уровне реализации. Проанализированы основные тенденции и перспективы развития системы профессионально-технического образования в Украине. Отмечена необходимость разработки перспективных моделей подготовки конкурентоспособных специалистов, способных обеспечивать прогрессивное развитие современного общества.
 
Publisher ВП "Едельвейс"
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Rights
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/5028/1/Hryshchuk%20YV_OSV.pdf
Грищук, Ю.В. (2014) ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ І НАВЧАННЯ: СУЧАСНІ АКЦЕНТИ Педагогічний процес: теорія та практика (4). с. 16-22. ISSN 2078-1687