Запис Детальніше

Освітні вимірювання і поглиблене вивчення літератури

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/5498/
 
Title Освітні вимірювання і поглиблене вивчення літератури
Education assessment and in-depth study of literature
Измерения в образовании и углубленное изучение литературы
 
Creator Ковбасенко, Юрій Іванович
 
Subject 8 Мова. Мовознавство. Художня література. Літературознавство
82 Художня література. Літературознавство
Неперервна професійна освіта
Звіти кафедр
 
Description Перспективним шляхом підвищення якості освіти є ефективне використання новітніх освітніх вимірювань, зокрема – зовнішнього незалежного оцінюванням (ЗНО) результатів навчання. У свою чергу, піднесенню якості таких вимірювань сприятиме ефективне використання внутрішнього потенціалу конкретних навчальних предметів. У статті проаналізовано сучасний стан і перспективи використання семантичного потенціалу художнього тексту як ферменту якості ЗНО з літератури таінших навчальних предметів, зокрема в умовах поглибленого вивчення літератури.
A perspective path to increase the quality of education is the effective use of modern educational measurement, in
particular - external independent assessment (EIA) study results . In turn, raising the quality of these measurements will contribute to the efficient use of internal potential of specific subjects, especially in-depth study of these subjects. This article examines the current state and prospects of potential semantic literary text as enzyme of quality testing of literature and other subjects.
It is maid the conclusion that the perspective ways of improving the quality of new educational measurement are: • more active implementation of the semantic potential of literary texts;
• intensification of test using by restoration of strained literary text;
• development of the “criteria-based tests”;
• expansion of the use of literary texts in external independent assessment of learning outcomes (in foreign languages, economics, jurisprudence, world history, Ukrainian history, geography, biology etc.);
• activation of implementation of intertext semantic potential (in particular – by creating and filling the national “bank of the intertextual material” for external independent assessment; taking into account the providing of the intercontextual coherence of the educational material in the systemic development of the curriculum: preparing school programs, writing text books and manuals etc.
Перспективным путем повышения качества образования является эффективное использование новейших измерений в нём, в том числе - внешнее независимое оценивание (ВНО) результатов обучения. В свою оче- редь, повышению качества таких измерений будет способствовать эффективное использование внутреннего потенциала конкретных учебных предметов, особенно в условиях углубленного изучения этих дисциплин. В статье проанализировано современное состояние и перспективы использования семантического потенциала художественного текста как фермента качества ВНО по литературе и других учебным предметам.
 
Publisher Київський уніврситет імені Бориса Грінченка
 
Date 2014
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/5498/7/Y_Kovbasenko_NPOTiP_3-4_2014_GI.pdf
Ковбасенко, Юрій Іванович (2014) Освітні вимірювання і поглиблене вивчення літератури Неперервна професійна освіта: теорія і практика. - Вип. 3-4, 2014 (№ 3-4). с. 56-62. ISSN ISSN 1609-8595