Запис Детальніше

Зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики ВІЛ/СНІДу серед бездоглядних дітей

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/5822/
 
Title Зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики ВІЛ/СНІДу серед бездоглядних дітей
The content, forms and methods of social and educational HIV / AIDS among street children
Содержание, формы и методы социально-педагогической профилактики ВИЧ/СПИДа среди беспризорных детей
 
Creator Лях, Тетяна Леонідівна
Середа, Віктор Григорович
 
Subject 37.0 Основні види та принципи освіти
374 Позашкільна освіта і підготовка. Подальша освіта (самоосвіта)
6 Прикладні науки. Медицина. Техніка. Сільське господарство
Всеукраїнські
Збірники наукових праць
 
Description Авторами статті визначено актуальні проблеми у здійсненні ефективної соціально-педагогічної профілактики ВІЛ-інфекції та ризикованої щодо здоров’я поведінки серед дітей та підлітків груп найвищого ризику. Безпритульні діти розглядаються як суб`єкт соціально-педагогічної профілактики ВІЛ/СНІДу. У статті визначено зміст, форми та методи первинної, вторинної та третинної соціально-педагогічної профілактики ВІЛ-інфікування серед бездоглядних дітей
Авторами статьи определены актуальные проблемы в осуществлении эффективной социально-педагогической профилактики ВИЧ-инфекции и рискованного в отношении здоровья поведения среди детей и подростков групп высокого риска. Беспризорные дети рассматриваются как субъект социально-педагогической профилактики ВИЧ/СПИДа. В статье определено содержание, формы и методы первичной, вторичной и третичной социально-педагогической профилактики ВИЧ-инфицирования среди безнадзорных детей
The authors identified current problems in the implementation of effective social and educational HIV infection and risky health behaviors among children and adolescents most at risk. Street children are seen as subjects of social and educational HIV/AIDS.
The article defines the content, forms and methods of primary, secondary and tertiary social and educational HIV prevention among street children and characterized agencies that carries it.
Social educators and social workers zdiynyuyut HIV/AIDS. It has specific mechanisms.
In Ukraine, mainly used mechanisms pedagogical influence. According to the authors, prevention should also include: multidisciplinary and multisectoral approach.
Despite the limited mechanisms of influence, as carried out in collaboration with various experts involving social services and community organizations. An approach based on the implementation of programs, as in the present conditions-based approach measures are not justified; impact factors of vulnerability to HIV infection and the impact on risk factors for HIV infection, and therefore - involve the development of safer behaviors for HIV infection; improve living conditions of people living with HIV/AIDS, through social and educational arrangements.
Early identification, assessment and intervention for children and young people who are at primary risk is necessary and should be provided along with health-care professionals and implemented - social educators and social workers. If possible, it is necessary to apply the approach of training peers to disseminate information in the most visited places children and youth.
The article analyzes the challenges that are made to the primary social and educational HIV prevention that is based on the Centers for Social Services for Family, Children and Youth Services for Children.
At present, it is necessary to review and strengthen existing mechanisms for early detection and assessment of risk behaviors and situations (secondary prevention), to develop a support system for each child or young person "at risk" and to ensure the effectiveness and accessibility of measures for prevention and treatment services, and services for care for children and youth who are at secondary and tertiary risks.
 
Publisher ЧНПУ
 
Date 2014
 
Type Доповідь на конференції чи семінарі
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/5822/1/T_LYAKH__Sereda_SPPSSBPD_KSP%26SR_IL.pdf
Лях, Тетяна Леонідівна та Середа, Віктор Григорович (2014) Зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики ВІЛ/СНІДу серед бездоглядних дітей In: Всеукраїнська наукова конференція «П’яті Сіверянські соціально-психологічні читання»., 29.10.2014, Чернігів.