Запис Детальніше

Управління освітнім середовищем вищого навчального закладу: сутність поняття

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/5570/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/numbers/22-arkhiv-nomeriv-2014-roku/40-3-2014-roku.html
 
Title Управління освітнім середовищем вищого навчального закладу: сутність поняття
Management education environment higher education institution:
the essence of the concept
 
Creator Братко, Марія Василівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description У статті на основі аналізу наукових підходів до тлумачення сутності понять «управління», «освітнє середо-зище вищого навчального закладу» та з урахуванням особливостей цих феноменів сформульовано зміст поняття «управління освітнім середовищем вищого навчального закладу». Автор розглядає управління освітнім середовищем вищого навчального закладу як складний вид інтелектуальної діяльності, спрямований на регулювання процесів та модифікацію складових освітнього середовища вищого навчального закладу, що пов’язаний із виявленням та вирішенням проблем освітнього середовища ВНЗ, завдяки чому забезпечується існування його як цілісності та відбувається досягнення поставлених освітніх цілей вищого навчального закладу.
The purpose of the article is to define the nature of the concept and phenomenon of managing the educational environment at the local level - the level of higher educational institution. To achieve a goal the author has analysed the modern scientific approaches to the interpretation of the meaning of the phenomenon of "management’’; taking into account the phenomenological feature of the educational environment of higher educational institution the concept of the notion “educational environment management in higher educational institution” is formulated. Theauthor considers the educational environment management in higher educational institution as a complex form of intellectual activity aimed at regulating processes and modification of components of the educational environment of higher educational institution related to detecting and solving problems concerning the educational environment. Thus its integrity is ensured and the educational goals of higher educational institution are achieved. According to the author of the article one of the most important tasks for the subject that manages is to determine the current state of the components, the degree of their compliance with educational objectives, to identify problems / needs, disadvantages and ensure an adequate choice of measures for solving them. The impact is made on the behaviour of the subjects of pedagogical interaction, organizational models, logistical and financial resources. Trie social aspect of the educational environment management in higher educational institution lies in a voluntary acceptance by the university staff of defined educational goals that may be summarised in mission, vision and corporate values that represent the general interests of the existence of a higher educational institution as an educational enterprise to the public.
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/5570/6/M_Bratko_Osvit_3_2014_IS_UK.pdf
Братко, Марія Василівна (2014) Управління освітнім середовищем вищого навчального закладу: сутність поняття Освітологія / українсько-польський щорічник (3). с. 81-88. ISSN 2226-3012