Запис Детальніше

Концептуальні засади формування смислової сфери майбутнього педагога у ВНЗ

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/5572/
 
Title Концептуальні засади формування смислової сфери майбутнього педагога у ВНЗ
Желанова В. В. Концептуальные основы формирования смысловой сферы будущего педагога в ВУЗе
Zhelanova V. Conceptual bases of forming semantic sphere of the future teachers in high school
 
Creator Желанова, Вікторія В'ячеславівна
 
Subject Науково-методичні журнали
 
Description У статті проаналізовано провідні концепції смислів. Визначено теоретичні позиції, що є ґрунтовними у дослідженні проблеми формування смислової сфери майбутнього педагога у ВНЗ. З’ясовано, що „за вертикаллю” смислова сфера містить особистісні смисли, смислові установки, смислоутворювальні мотиви, смислові конструкти, смислові диспозиції та особистісні цінності. Доведено, що за „горизонталлю” вона пов’язана зі смислоутворенням, смислоусвідомленням та смислобудівництвом.
В статье проанализированы ведущие концепции смыслов. Определены теоретические позиции, которые являются основополагающими в исследовании проблемы формирования смысловой сферы будущего педагога в вузе. Выяснено, что „по вертикали” смысловая сфера содержит личностные смыслы, смысловые установки, смыслообразующие мотивы, смысловые конструкты, смысловые диспозиции и личностные ценности. Доказано, что „по горизонтали” она связана со смыслообразованием, смыслоосознанием и смыслостроительством.
The article analyzes the key concepts of meaning, namely L. Vygotsky's position regarding the relationship between value and meaning; A. Leontiev approaches regarding the concept of „personal meaning”; B. Bratus position relative to the phenomenon of „semantic sphere of the individual”; dynamic approach in the context of which singled out the „big” and „small” dynamic semantic entities (O. Asmolov, B. Bratus); semantic concept of personality D. Leontiev. Based on their analysis outlines the theoretical position that is thorough in researching the problem of forming semantic scope of future teachers in high school.
Defined meanings of future teachers as subjective significance of objects and phenomena professional activity, resulting in a value attitude to the future of the profession, an understanding of their place in it, as well as in the implementation of certain motives and needs.
According to the structural-functional and dynamic approach to the interpretation of the structure of the semantic scope of future teachers found that the „vertical” sense sphere contains both situational (personal meanings, semantic installation smysloutvoryuvalni motives) and so resistant (semantic constructs meaning disposition, personality values) semantic entities. It is proved that the „horizontal” it is associated with „low dynamic” and „big driver” semantic units, as well as with processes of sense, and smyslousvidomlennya smyslobudivnytstva in „low dynamic” because these semantic processes occur during specific activities.
 
Publisher Слов’янськ : СДПУ
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/5572/1/V_Zhelanova_HNVP_69_GI.pdf
Желанова, Вікторія В'ячеславівна (2014) Концептуальні засади формування смислової сфери майбутнього педагога у ВНЗ Гуманізація навчально-виховного процесу : збірник наукових праць (69). с. 332-338.