Запис Детальніше

Еволюція окремих базових понять університетської освіти (друга половина хх – початок ххі століття)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/6908/
 
Title Еволюція окремих базових понять університетської освіти (друга половина хх – початок ххі століття)
Эволюция отдельных базовых понятий университетского образования (вторая половина ХХ – начало ХХІ века)
Evolution of some basic concepts of university education (second half of XX – beginning of XXI century)
 
Creator Терентьєва, Наталія Олександрівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті представлено тлумачення таких понять як освіта і університет, представлених у словниках, енциклопедіях та глосаріях, окремих нормативно-правових документах тощо, на основі чого подано авторське розуміння сутності поняття університетської освіти кінця 70-х – початку 90-х років ХХ століття, кінця ХХ століття, початку ХХІ століття. Наголошено, що тлумачення базових понять змінюється, корелюючись з суспільно-політичними, економічними, освітніми змінами і враховує досягнення науки, техніки, технологій, відтворює і відображає інтелектуальний ресурс нації і країни.
В статье представлены толкования таких понятий как образование и университет, поданных в словарях, энциклопедиях, глоссариях, некоторых нормативно-правовых документах и т. п., на основании чего подано авторское понимание сути университетского образования конца 70-х – начала 90-х годов ХХ столетия, конца ХХ столетия, начала ХХІ столетия. Отмечено, что толкование базовых понятий изменяется, коррелируя с общественно-политическими, экономическими, образовательными изменениями и учитывает достижения науки, техники, технологий; воспроизводит и отображает интеллектуальный ресурс нации и страны.
This paper presents the interpretations of concepts such as education and university represented in dictionaries, encyclopedias and glossaries, some legal documents, etc., on the basis of which the author presents the concept of understanding the nature of university education late 70’s – early 90-ies of XX century, the end twentieth century and early twenty-first century. It is emphasized that the interpretation of basic concepts change, correlating of socio-political, economic, educational and amendments into account advances in science, engineering, technology, reproduces and displays the intellectual life of the nation and the country. University education at this stage we understand as a whole, and polimeaning multifunctional structure that provides for its implementation mainly type of institution of higher education – the University, a leading intellectual center of society and the principles of autonomy, academic freedom provides education, research, innovation; implements the mission, vision, goals, objectives and functions of higher education, particularly human made, technological and humanistic. Interpretation of basic essential concepts that are inseparable components of university education is within objectively analyzing aspects of university education in terms of its development.
 
Publisher Черкаський національний університет
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/6908/1/N_Terentieva_VCU_24%28317%29_GI.pdf
Терентьєва, Наталія Олександрівна (2014) Еволюція окремих базових понять університетської освіти (друга половина хх – початок ххі століття) Вісник Черкаського університету. Серія "Педагогічні науки" (24(317). с. 113-119. ISSN 2076-586Х