Spreading the Polish experience in practice of reformation of the national educational system
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/7492/
|
|
Title |
Spreading the Polish experience in practice of reformation of the national educational system
Поширення польського досвіду у практику реформування вітчизняного шкільництва Распространение польского опыта в практику реформирования отечественного школьного образования |
|
Creator |
Василюк, Алла Володимирівна
|
|
Subject |
Навчальні посібники
|
|
Description |
The experience of reformation of school education in Poland has been cleared up in the article. Based on its analysis there has been developed an integrative (diagnostic and prognostic) model of educational reformation, in which the general postulates of the reforms realization, strategies and algorithms of its introduction are reflected. There have been described the adaptive and critical and creative or transformational paradigms of education in Poland and defined their characteristic features. Prospects for the realization of positive ideas of the reformation experience of school education in Poland in the Ukrainian state have been revealed. The attention has been focused on the stages of preparation, reforms and monitoring introduction, which expects their estimation
У статті висвітлено досвід реформування шкільної освіти Польщі. На основі його аналізу розроблено інтегративну (діагностико-прогностичну) модель реформування освіти, у якій відображені загальні постулати проведення реформ, стратегії та алгоритм її запровадження. Описано адаптаційну й критично-креативну або трансформаційну парадигми освіти Польщі, визначено їх характерні ознаки. Виявлено перспективи реалізації позитивних ідей досвіду реформування шкільної освіти Польщі в умовах Української держави. Акцентовано увагу на етапах підготовки, запровадження реформ та моніторингу, що передбачає їх оцінювання В статье отражен опыт реформирования школьного образования Польши. На основе его анализа разработана интегративная ( диагностико-прогностическая) модель реформирования образования, в которой отражены общие постулаты проведения реформ, стратегии и алгоритм ее внедрения. Описаны адаптационная и критически-креативная или трансформационная парадигмы образования Польши, определены их характерные признаки. Выявлены перспективы реализации позитивных идей опыта реформирования школьного образования Польши в условиях Украинского государства. Акцентировано внимание на этапах подготовки, проведения реформ и мониторинга, предусматривающего их оценивание |
|
Publisher |
ТНПУ
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Стаття
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/7492/1/A_Vasyliuk_NZTNPU_2_PI.rtf
Василюк, Алла Володимирівна (2014) Поширення польського досвіду у практику реформування вітчизняного шкільництва Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка (2). с. 125-132. ISSN 2311-6382 |
|