Запис Детальніше

Information as a category of pedagogical process of formation of information competence

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/8906/
http://elibrary.kubg.edu.ua/
 
Title Information as a category of pedagogical process of formation of information competence
Информация как педагогическая категория процесса формирования информационной компетентности
Інформація як педагогічна категорія процесу формування інформаційної компетентності
 
Creator Чернуха, Надія Миколаївна
Козир, Маргарита Валентинівна
 
Subject Index Copernicus
 
Description The specific features of the concept of «information» as a category of educational process of formation of information competence; attempts to explore the theoretical foundations of the process of formation of information competence by studying the characteristics of the concept of «information»; a distinction between the concept of «computer competence» and «information competence»; examples of problematic issues and challenges of introducing the concept of «information» in the educational process; concluded that scientists interpret the concept of information competence as a complex individual-psychological education through the integration of theoretical knowledge and practical skills application of innovative technologies and specific set of personality traits; new literacy, which includes the ability to actively self-treatment of human information, acceptance of innovative solutions in emergency situations using technological means; proposed the term "information" to understand a set of signals, data or effects that can be represented in different ways depending on the systems that give it and perceive; the concept of "information" was introduced as a pedagogical category and with the information culture and information competence is considered as a broader phenomenon than culture or culture using computer use in solving various problems; emphasized that the teacher should not try to give an exact definition of "information" and write it, but only to point out that the information is original and uncertain explain some properties of this concept (a feature of this concept is that it used in any and all areas: philosophy, natural sciences and humanities, biology, medicine and physiology, human psychology and animal sociology, technology, economics, in everyday life, as a specific interpretation of the elements that are associated with the notion of "information" depends on the specific methods of science, research objectives or ideas of your own life).
В статье раскрыты особенности понятия «информация» как педагогической категории процесса формирования информационной компетентности; сделана попытка исследовать теоретические основы процесса формирования информационной компетентности на основе изучения особенностей понятия «информация»; разграничены понятия «компьютерная компетентность» и «информационная компетентность»; приведены примеры проблемных вопросов и задач по внедрению понятия «информация» в учебно-воспитательный процесс.
У статті висвітлено особливості поняття «інформація» як педагогічної категорії процесу формування інформаційної компетентності; зроблено спробу дослідити теоретичні засади процесу формування інформаційної компетентності на основі вивчення особливостей поняття «інформація»; розмежовано поняття «комп’ютерна компетентність» й «інформаційна компетентність»; наведено приклади проблемних запитань і завдань щодо впровадження поняття «інформація» у навчально-виховний процес.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2014-12
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/8906/1/N_Chernukha_M_Kozyr_PPTIP_4_GI.pdf
Чернуха, Надія Миколаївна та Козир, Маргарита Валентинівна (2014) Інформація як педагогічна категорія процесу формування інформаційної компетентності Педагогічний процес: теорія та практика (4). с. 50-54. ISSN 2078-1687