Запис Детальніше

Розвиток варіативних моделей профільних шкіл у сільській місцевості: соціально-педагогічні аспекти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/9656/
http://pptp.kubg.edu.ua
 
Title Розвиток варіативних моделей профільних шкіл у сільській місцевості: соціально-педагогічні аспекти
Развитие вариативных моделей профильных школ в сельской местности: социально-педагогические аспекты
Development of variable models of specialized schools in rural area: social and pedagogical aspects
 
Creator Іванюк, Ганна Іванівна
 
Subject 373 Види загальноосвітніх шкіл
Index Copernicus
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description У статті висвітлено результати теоретичного аналізу та вивчення особливостей функціонування і розвитку варіативних моделей профільних шкіл у сільській місцевості. Розкрито сутність соціальних, педагогічних чинників впливу на розвиток варіативних моделей профільних шкіл. Подано авторське тлумачення внутрішньошкільної та зовнішньошкільної профільної диференціації. Охарактеризовано форми профільного навчання, що ґрунтуються на внутрішньошкільній диференціації: динамічні профільні групи, навчання за індивідуальними планами і програмами. Розкрито позитивні тенденції розвитку варіативних моделей профільних шкіл, що ґрунтуються на зовнішньошкільній диференціації та кооперацій, інтеграції освітніх ресурсів (мережева профілізація): «Школа – соціокультурний центр села», «Освітній округ», об’єднання «Загальноосвітній навчальний заклад – професійно-технічний заклад», «Навчально-виховний комбінат». Позитивні здобутки, що мають місце в школах сільської місцевості можуть бути використані в розробленні концепції профільного навчання, проектування ефективних моделей профільних шкіл.
В статье раскрыты результаты теоретического анализа и изучения особенностей функционирования и развития вариативных моделей профильных школ в сельской местности Украины. Раскрыта сущность социальных и педагогических факторов влияния на развитие вариативных моделей профильных школ. Представлено авторское толкование внутришкольной и внешнешкольной профильной дифференциации. Подано характеристику внутришкольных форм профилизации, а именно: динамические профильные группы, обучение по индивидуальным планам и программам; внешнешкольные формы организации профильного обучения, основанные на принципах кооперации и интеграции образовательных ресурсов (сетевое профилирование): «Школа – социально – культурный центр села», «Образовательный округ», объединение «Общеобразовательное учебное заведение - профессионально-техническое заведение», «Учебно-воспитательный комбинат». Положительные тенденции, которые имеют место в школах сельской местности могут быть использованы в разработке концепции профильного обучения, как на уровне государства, так и на уровне моделирования отдельных профильных школ в сельской местности.
In the article highlights the results of theoretical analysis and study of the problem of the functioning and development of varied models of specialized schools in rural areas of the independent Ukraine. According to the results of scientific research revealed the factors that influenced the formation of models of specialized schools, namely: socio-cultural (needs of labor market of village, district, state); motivation of parents regarding the education of children and prepare them for work; close relations with the social environment conducive cooperative educational resources; early socio-cultural self-identification of the individual, which leads to early formation of professional motivation; small size and incomplete completeness of rural schools. By pedagogical factors include the following: personal social and professional trajectory of the student; integration of teacher professional functions; create educational environment of specialized schools.
Justified the essence of internally school and externally school forms of profile differentiation. According to this characteristic are allocated and systematized models of specialized schools in rural areas.
To models that distinguish for externally school form of profile studies include the following: "school - socio-cultural center", "education district", "Comprehensive schools - vocational schools", "Comprehensive schools - higher education institution", "training-educational complex ".
In most of the complete schools operates models that are based on internal school profiled differentiation: Single field comprehensive schools, dynamic profile group, specialized education for individual plans and programs.
The article describes the essential features of models specialized schools that have proliferated in rural areas and are promising for further development.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/9656/1/H_Ivaniuk_RVMPShSMSPA_KUBG_2015.pdf
Іванюк, Ганна Іванівна (2015) Розвиток варіативних моделей профільних шкіл у сільській місцевості: соціально-педагогічні аспекти Педагогічний процес: теорія та практика (1-2). с. 43-48. ISSN 2078-1687