Запис Детальніше

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title

LINGO-COGNITIVE PARAMETER OF THE HUMANITARIAN TERM
 
Creator Дудок, Роман
 
Subject
УДК 81' 42

УДК 81' 42

УДК 81' 42
 
Description It has been stressed in the article that metaphor and metonymy asstylistic devices show a very high semantic productivity and senseforming potential. The mechanisms of metaphor and metonymy transposition fromgeneralized notions to specific specialized ones have been shown. The processis being carried out by specializing the words of common use resulting invarious kinds of transposition; the main meaning by similarity (metaphor) or bycontiguity (metonymy). The idea has been raised that fundamental conceptssensesare “inborn” being a part of genetic human iheritance. The termformingfunction of transpositive devices and their senses have been also analysed.

Стаття присвячена лінгво-когнітивній парадигмі гуманітарноготерміна. Проаналізовано метафору і метонімію як стилістичні фігури, щопредставляють високу семантичну віртуальність та смислотвірнийпотенціал терміна. Простежено механізми транспозиції метафори іметонімії від узагальнених понять до конкретних, спеціальних. Показанопроцес спеціалізації загальновживаного слова як результат різних видів“переходу” значення терміна. Висунуто ідею про те, що фундаментальніконцепти є “вродженими” і репрезентують частину мовного генетичногокоду людини.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2013-05-08
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7861
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 27 (2013); 104
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 27 (2013); 104
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 27 (2013); 104
 
Language uk