ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ФЕНОМЕНУ ТИШІ У КОМПІЛЯТИВНИХ ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИХ МОДИФІКАЦІЯХ ТВОРЧОЇ ПАЛІТРИ ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ФЕНОМЕНУ ТИШІ У КОМПІЛЯТИВНИХ ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИХ МОДИФІКАЦІЯХ ТВОРЧОЇ ПАЛІТРИ ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ФЕНОМЕНА ТИШИНЫ В КОМПИЛЯТИВНЫХ ЖАНРОВО-СТИЛЕВЫХ МОДИФИКАЦИЯХ ТВОРЧЕСКОЙ ПАЛИТРЫ ВАСИЛИЯ СИМОНЕНКА INTERPRETATIONS OF PHENOMENON SILENCE IN COMPOSITE GENRE-STYLISTIC MODIFICATIONS OF ARTISTIC PALETTE OF VASYL SYMONENKO |
|
Creator |
Шарагіна, Ольга
|
|
Subject |
тиша; naturalis silentio; homo silentio; казка-притча; казка-виховання; поема-містерія
— тишина; naturalis silentio; homo silentio; сказка- притча; сказка-воспитание; поэма-мистерия — silence; naturalis silentio; homo silentio; fairy-take-parable; fairy-tale-upbringing; poem-mystery — |
|
Description |
У статті розглянуто поетичні твори Василя Симоненка «Подорож вкраїну Навпаки», «Казка про Дурила» та «Суд». Досліджено особливостіфольклорно- літературного синтезу на прикладі жанрового розмаїття:казки-виховання, казки-притчі, містерії та байки. Проаналізованозвернення поета до явищ natural silence – тиші та homo silence – мовчанняяк до засобів вираження власної естетичної позиції через дидактичнепризначення компілятивних жанрів.
Рассмотрены поэтические произведения Василия Симоненка«Путешествие в страну Наоборот», «Сказка о Дуралеи» и «Суд».Исследованы особенности фольклорного и литературного синтеза напримере жанрового разнообразия: сказки-воспитание, сказки-притчи,мистерии и басни. Проанализированы обращение поэта к явлениямnaturalis silentio – тишины и homo silentio – молчание как к средствамвыражения собственной эстетической позиции через дидактическоеназначения компилятивных жанров. The article is devoted to peculiarities of folklore-literature synthesis ofcomposite genre modifications of poetic discourse of middle XX century. It isclarified that namely shistdesyatnyky were among first who started to reviveliterature fairy tale in lyric dimension, appealing not only to its clear genealogictype, but to intensify its Para textual function often used borrowing of folklorename.Concept of voicelessness as representative of ―quiet lyrics‖ through prismof phenomenon of natural silence and homo silence is analyzed in compositegenre-stylistic modifications of poetic works of Ukrainian poet-shistdesyatnykVasyl Symonenko on example of works ―Journey to the country Opposite‖,―Fairy tale about Durylo‖, ―The Court‖. On example of genre difference: fairytale-upbringing, fairy-tale-parable, mysteries and fables peculiarities of thisfolklore-literature synthesis are explored. Reference to «silentio» as to measureof expression of esthetic position of the artist through own didactic assignmentof composite genres is analyzed. It is stressed that rethinking of folkloremotives in author‘s subject successfully satirizes social structure and started toanalyze one of the main problems of those times – coexistence of artist andpower. Thanks to its satirical dimension these works didn‘t appeal to concretetime and space coordinates, but oriented on allegorical plot that successfullywas framed with the measures of symbolic grotesque.It is proved that lyric work of V. Symonenko is marked with its individualpattern and intonation through contrast antethicness of idea-thematicinformation content natural silence put in subtext of works. It foundspersonification in metaphoric language of composite genre-stylisticmodifications of fairy-tale-upbringing, fairy-tale-parable, mysteries and fables, that broadened moral-esthetic and cognitive function of work. Literature genresof didactic direction became a great contribution in artistic treasury of XXcentury, where image of silence as ―artistic origin‖ served as a measure ofexpression of deep thoughts of poet on reality of those times. |
|
Publisher |
Національний Авіаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-05-13
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7846
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 31 (2015); 243-252
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 31 (2015); 243-252 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 31 (2015); 243-252 |
|
Language |
uk
|
|