Запис Детальніше

ПСИХОІСТОРИЧНИЙ КОД РОМАНУ «ТРЬОХДЕННИЙ ШЛЯХ» ДЖОЗЕФА БОЙДЕНА

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ПСИХОІСТОРИЧНИЙ КОД РОМАНУ «ТРЬОХДЕННИЙ ШЛЯХ» ДЖОЗЕФА БОЙДЕНА
ПСИХОИСТОРИЧЕСКИЙ КОД РОМАНА «ТРЕХДНЕВНЫЙ ПУТЬ» ДЖОЗЕФА БОЙДЕНА
PSYCHOHISTORIC CODE OF JOSEPH BOYDEN’S “THREE DAY ROAD”
 
Creator Шостак, Оксана
 
Subject імперська модель мислення; плем‘я крі; алгонкіни; батьківський національний код; материнський код;
УДК 2:81‘42:82 (73)
имперская модель мышления; племя кри; алгонкины; отцовский национальный код; материнский код
УДК 2:81‘42:82 (73)
imperialistic model of thinking; Cree; Algonquian; maternal and parental national codes
УДК 2:81‘42:82 (73)
 
Description У статті розглянуто особливості психоісторичного коду роману«Трьохденний шлях» канадського письменника корінного походженняДжозефа Бойдена. Проаналізовано психоісторичну організацію твору задопомогою якої автор прагне актуалізувати в уяві читачів провіднінаціональні характери та прослідити історичність їх становлення.
В статье россмотрены особенности психоисторического кода романа«Трехдневный путь» канадского писателя коренного происхожденияДжозефа Бойдена. Проанализирована психоисторическая организацияпроизведения с помощью которой автор стремится актуализировать впредставлении читателей ведущие национальные характеры и проследитьисторические особенности их становления.
The article discusses peculiarities of Joseph Boyden‘s novel «ThreeDay Road» psychohistoric code. Psychohistory of the novel is analyzed underthe concept of national character and the history of its formation. Paperexplores the psychohistory as an organizing construct for examining theories ofhuman development in the text of «Three Day Road». Various aspects ofimperialistic models of thinking represented in the novel are discussed alongwith the aspects of knowledge about human development from two points –mainstream Eurocentric paradigm, that is dominant in the society, as well asfrom First Nations‘ of Canada worldview. Perspectives on indigenous wisdomand ways of knowing are presented from national psychocode linking humandevelopment concerns to a holistic view of human development. The articlehighlights modern aspects of the First Nations‘ literary traditions which deepenunderstanding of parallels in Cree national character development throughsynthesis of national conscientious and un-conscientious. For the first time thepsychoanalytical theory is combined with actualization of Cree nationalcharacter evolution problems in the text analysis of Joseph Boyden‘s ―ThreeDay Road‖. The article focuses on determination of imperialistic and nationalentity codes in the text of the novel which are demonstrated upon differentlevels such as psychological, language, world outlook as well as religionperspectives. Theories about different stages of human development represented in maternal and parental codes and knowledge about assets thatfacilitate positive development of national subject at each stage of positivedevelopment in the novel are presented. Idea of national character formation inthe novel supports development that maintains positive adaptation to achanging world, and can provide a description of human development theoryfrom the perspective of traditional Aboriginal knowledge.
 
Publisher Національний Авіаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2015-05-13
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7847
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 31 (2015); 253-269
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 31 (2015); 253-269
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 31 (2015); 253-269
 
Language uk